0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förklaringen jag fick var för att det inte skulle upplevas som kalldrag om det inte var en viss temperatur på utluften, men det var en pappersvändare på Pana som sa det Konstruktörerna har kanske din variant i åtanke förutom Toshibas .
Citat från: ts-f skrivet 23 september 2008, 19:52:10Förklaringen jag fick var för att det inte skulle upplevas som kalldrag om det inte var en viss temperatur på utluften, men det var en pappersvändare på Pana som sa det Konstruktörerna har kanske din variant i åtanke förutom Toshibas .Hej Thomas! Ja jag tror att du har rätt i detta att tanken med att man tvångsstyrar ned fläkthastigheten är att man inte skall uppleva att innerdelen blåser kallare luft, för även om innerdelen avger en mindre värme så kan ju utblåsluften då kännas sval (kall). Men även mindre varm luft tillför ju bostaden värme om man nu kan få till ett hyfsat bra luftflöde, annars stannar ju värmen bara i innerdelens närhet, och det gillar jag definitivt inte. Så därför hävdar jag att man får till en högre effektivitet och copvärde på pumpen om man på ett bra sätt kan ta tillvara och sprida även mindre varm luft från innerdelen, kanske är det därför som Toshiba är oslagbara i det fallet. Mvh Raffen.
Jo min pump fungerar som den ska. Electrolux köper in pumpen och har inte heller fått reda på allt från konstruktören. De lär efterhand. Om jag ställer in högsta fläktvarvtal så är det bara max som den kommer att gå upp till. Om termistorn på pumpen ovansida känner av att värmen är lika hög som önskat så kommer varvtalet inte att öka. Sedan finns det andra styrningar som kommer att påverka. Kommer inte ihåg allt killen på Electrolux sa.
Citat från: MGKea skrivet 02 oktober 2008, 14:24:25Jo min pump fungerar som den ska. Electrolux köper in pumpen och har inte heller fått reda på allt från konstruktören. De lär efterhand. Om jag ställer in högsta fläktvarvtal så är det bara max som den kommer att gå upp till. Om termistorn på pumpen ovansida känner av att värmen är lika hög som önskat så kommer varvtalet inte att öka. Sedan finns det andra styrningar som kommer att påverka. Kommer inte ihåg allt killen på Electrolux sa.Hej MGKea! Ja just precis, det ligger ett antal olika parametrar inbyggda som styr t.ex fläkthastigheten beroende på olika omständigheter, och därför får man alltså inte alltid den fläkthastighet som man vill ha. Det är samma sak med min Panasonic t.ex, m.fl.m.fl. Men däremot Toshiban, den pumpen gör precis som den blir tillsagd, och det är ju detta som är så otroligt bra alltså. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 02 oktober 2008, 10:32:22Citat från: ts-f skrivet 23 september 2008, 19:52:10Förklaringen jag fick var för att det inte skulle upplevas som kalldrag om det inte var en viss temperatur på utluften, men det var en pappersvändare på Pana som sa det Konstruktörerna har kanske din variant i åtanke förutom Toshibas .Hej Thomas! Ja jag tror att du har rätt i detta att tanken med att man tvångsstyrar ned fläkthastigheten är att man inte skall uppleva att innerdelen blåser kallare luft, för även om innerdelen avger en mindre värme så kan ju utblåsluften då kännas sval (kall). Men även mindre varm luft tillför ju bostaden värme om man nu kan få till ett hyfsat bra luftflöde, annars stannar ju värmen bara i innerdelens närhet, och det gillar jag definitivt inte. Så därför hävdar jag att man får till en högre effektivitet och copvärde på pumpen om man på ett bra sätt kan ta tillvara och sprida även mindre varm luft från innerdelen, kanske är det därför som Toshiba är oslagbara i det fallet. Mvh Raffen. Såg någon som visade felstat. för olika märken och toshiba låg inte bra till.... kan det bero då på att den vrålkör och inte regleras efter omständigheterna. Men det jag fundrar över är fortfarande det jag nämner i mitt föregående inlägg.
Citat från: MGKea skrivet 02 oktober 2008, 11:04:50Citat från: Raffen skrivet 02 oktober 2008, 10:32:22Citat från: ts-f skrivet 23 september 2008, 19:52:10Förklaringen jag fick var för att det inte skulle upplevas som kalldrag om det inte var en viss temperatur på utluften, men det var en pappersvändare på Pana som sa det Konstruktörerna har kanske din variant i åtanke förutom Toshibas .Hej Thomas! Ja jag tror att du har rätt i detta att tanken med att man tvångsstyrar ned fläkthastigheten är att man inte skall uppleva att innerdelen blåser kallare luft, för även om innerdelen avger en mindre värme så kan ju utblåsluften då kännas sval (kall). Men även mindre varm luft tillför ju bostaden värme om man nu kan få till ett hyfsat bra luftflöde, annars stannar ju värmen bara i innerdelens närhet, och det gillar jag definitivt inte. Så därför hävdar jag att man får till en högre effektivitet och copvärde på pumpen om man på ett bra sätt kan ta tillvara och sprida även mindre varm luft från innerdelen, kanske är det därför som Toshiba är oslagbara i det fallet. Mvh Raffen. Såg någon som visade felstat. för olika märken och toshiba låg inte bra till.... kan det bero då på att den vrålkör och inte regleras efter omständigheterna. Men det jag fundrar över är fortfarande det jag nämner i mitt föregående inlägg.Hej MGKea! Nej nej så är det naturligtvis inte MGKea, och pumpen vrålkör ju inte på något sätt, utan det är ju bara det att man kan reglera fläkthastigheten på egen hand utan en massa onödiga parametrar som styr och ställer. Detta gör ju bara att man får en ännu effektivare pump egentligen så som jag ser det, detta eftersom den även sprider en mindre värme från innerdelen på ett klart mkt bättre sätt än många andra pumpar. Sen det här med felstatistiken kan jag inte svara på, men möjligtvis så kan det kanske bero på att de har använt samma innerdelsfläktmotor som bl.a Panasonic. Mvh Raffen.
Håller inte riktigt med om att skydds-reglering av fläkten är "en massa onödiga parametrar som styr och ställer, och gör pumpen ineffektiv".för låg eller för hög kondensering är båda ett effektivt sätt att fördärva kompressorn.sen kan jag dock hålla med om att Panasonic har överdrivit det där med "livrem och hängslen" till den grad att det kan vara irriterande för användaren.mvh. ACE
Hej MGKea! Nej då förstod du mig fel. Toshiba har givetsvis en helt egen innerdel, men de har använt sig av samma innerdelsfläktmotor som Panasonic har i likhet med en del andra pumpfabrikat. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 oktober 2008, 10:18:15Hej MGKea! Nej då förstod du mig fel. Toshiba har givetsvis en helt egen innerdel, men de har använt sig av samma innerdelsfläktmotor som Panasonic har i likhet med en del andra pumpfabrikat. Mvh Raffen.Ok men hur kommer det då att Toshiba enligt rapporten har flest fel?
Hej Raffen !För låg eller för hög kondensering är direkt skadligt för kompressorn.men det finns olika sätt att hålla maskinen inom marginalerna. man skulle kunna tvångsstyra kompressorn, men det skulle bli ohållbart eftersom denna reglering måste bli primär = gå före tempregleringen innomhus . (vissa har denna typ) .det som återstår är att tvångsstyra kondensor och/eller förångarfläkt.Det minst irriterande för användaren är ju om fläkten i utedelen reglerar först och främst....för att endast när inte detta räcker tvångsstyra fläkten i innedelen ( som te.x toshiba).men alla seriösa fabrikat har något sätt att "tvinga in" maskinen inom önskat reglerområde.mvh. ACE