0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grejen är att det inte funkar i praktiken - vad händer tex om man har fest och plötsligt är 10 personer i vardagsrummet? Eller om man bor i ett hus från 40-talet (dvs dåligt isolerat och med 2-glasfönster) och ena sidan av huset plötsligt hamnar i solen? Eller om man lagar mat i köket och har tre plattor och ugnen på? Osv...
Till och med tillverkaren är osäker...och CTC's råd är att prova rumsgivaren på olika ställen med en lång lös sladd. Detta för att prova ut bästa placering. Tror själv på ett ställe med mycket luft-drag, men har inte hittat bästa stället än. I viss mån kan man kompensera med rumstempinställningen och parallellförskjutning av husvärmekurvan.I teorin skall alla radiator-termostater vara fullt öppna, men jag måste strypa några för att få bättre flöde genom andra.
Tack för alla svar.Jag inser att ämnet är mer infekterat än jag trodde och det är religion i detta... Jag vägrar dock hålla med om att termostater är fel, men håller med om att tricket är att ha dem som maxbegränsare (tex då man tänder kaminen, har gäster, lagar mat etc) och att de normalt bör stå öppna. I mitt fall har jag dörr mellan planen och även om "wedberg" anser att vanliga vred är bättre än termostater så funkar det inte. Om man anser att vred är bra kanske man ska fundera på returventiler (injusteringsventiler) istället så att man kan strypa in systemet en gång för alla och möjligen komplettera med termostater i vissa rum.Den enda risken med termostater då de används som maxbegränsare är rimligtvis att någon enstaka radiator stryps ibland och att det skulle påverka värmepumpen mer än marginellt låter inte rimligt.Eller?