0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMin gamla Hitachivärmepump går in på sin 5:e vinter. Gud vad jag har plågat den. Och experimenterat. Sonen drog en blöt snöboll in i utedelen så att fläktbladen flög. Fick laga med Plastic Padding och glasfiberväv. Men den bara går och går. Ibland hoppas jag nästan att den ska paja (för då får jag köpa en ny maskin). Men det är lite kult att äga något udda som en Hitachi värmepump med hetgasslinga, behovsstyrd avfrostning, dubbla rader värmeväxlare i utedelen (42kg(!)) och egenhändigt isolerad kompressor. MVH/Gano
Njaaaa.Nu satte du mej på det hala.. Det blir lite speciellt eftersom den ska jobba ihop med en annan värmepump. Ingen stor värmepump med andra ord. Dellastegenskaperna blir ju viktiga eftersom den kommer att surra på lågt varvtal mest hela tiden. Sedan ska den sitta på väggen i trappans vändplan, så den får inte sticka ut för långt.Maskiner typ Mitsubishi hyper inverter eller en liten Mitsubishi Electric ligger nog bra till. Sharpkloner (Sharp/IVT/E-lux/Aermec) har lite för djupa innerdelar, prestandamässigt ligger Sharp annars bra till, men jag är lite tveksam till byggkvaliteten. Kanske en Daikin floor, mest för den låga ljudnivån då i så fall.EDIT:Tillägg. -Eller så köper jag en ny Hitachi.....MVH/Gano
Hej RaffenRoligt att du är nöjd, hoppas bara att du är nöjd när det blir vinter. Det finns ju en risk att du kommer att få en ökad energiförbrukning nu när du "fyller på" med värme bort i alla vrår i huset. Du kommer kanske att käppjaga mej här på forumet. Annars finns det många fördelar med att ha 2 värmepumpar. Just nu kör jag bara Mitsubishin (inställd på 18 grader) och då får jag ca 22 grader på bottenplan och drygt 19 på övre plan där sovrummen är. Förr hade jag kört Hitachin i trappan hårdare och jag hade då fått varmt uppe i sovrummen och kyligt längs golvet där nere. Dessutom hade jag förbrukat mer energi.Sedan kommer du förmodligen att märka att avfrostningarna blir glesare. Och det kommer att blir mindre is under utedelarna (fast det är svårt att jämföra i o f s, ingen vinter är den andra lik).MVH/Gano
Bara för skojs skull så sätter jag min peng på att din elförbrukning för värme kommer öka jämfört med tidigare år. Jag tror din nya pump kommer göra att du får goare och jämnare värme i ditt hus, men samtidigt kommer du värma upp luft som inte tidigare värmdes upp och därmed kommer din elförbrukning att öka en smula.Jag hoppas jag har fel för din skull, men eftersom du redan har så låg elräkning så måste vi ju ge dig ordentlig motivation att sänka den ytterliggare. --//KiloPS Jag ber redan nu om ursäkt till din fru om mitt uttalande gör att ni sitter hemma och fryser hela vintern bara för att visa att jag har fel.
Citat från: kilo skrivet 27 september 2008, 22:19:25Bara för skojs skull så sätter jag min peng på att din elförbrukning för värme kommer öka jämfört med tidigare år. Jag tror din nya pump kommer göra att du får goare och jämnare värme i ditt hus, men samtidigt kommer du värma upp luft som inte tidigare värmdes upp och därmed kommer din elförbrukning att öka en smula.Jag hoppas jag har fel för din skull, men eftersom du redan har så låg elräkning så måste vi ju ge dig ordentlig motivation att sänka den ytterliggare. --//KiloPS Jag ber redan nu om ursäkt till din fru om mitt uttalande gör att ni sitter hemma och fryser hela vintern bara för att visa att jag har fel. Tjenare Kilo! Akta dig nu noga för att sätta din peng på min kommande elförbrukning bara, och du behöver absolut inte be min hustru om ursäkt för att hon kanske kommer ev att frysa vet du För i min vision som jag nämnde tidigare om min kommande elförbrukning ingår nämligen redan att vi också skall ha det ännu något lite varmare med 2 st pumpar än vad vi hade med 1 st pump, och detta då till oförändrad eller t.om något lite sänkt förbrukning för dessa. Så visst är det en liten utmaning, men jag känner mig redan säker på att det skall lyckas (om nu inte vintern skulle bli extremt kall alltså). Det enda annars som möjligtvis teoretiskt skulle kunna ställa till det för mig och vållar en viss liten osäkerhet kanske är att jag kommer att få en ny elmätare av den moderna sorten installerad nu under hösten eller vintern, så den biten är ju lite extra spännande. Mvh Raffen.