Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: högt R-tal i kulvert?  (läst 3577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
högt R-tal i kulvert?
« skrivet: 23 juli 2008, 00:21:37 »
Hej jag håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburet system med ytjordvärme som uppvärmningskälla.
Mitt problem består i att jag dragit en 14m lång kulvert mellan garaget och huset. Värmepumpen står i garaget.
Nu använde jag purmomaster för att på skoj räkna ut vilket flöde och tryckfall med mera jag får i systemet som jag bygger och det är då min stora fundering uppstår.
Kulverten jag grävt ner består i ett dubbelrör från maxitherm 32x26,2+32x26,2 samt ett enkelrör för tappvarmvatten men det bekymrar vi oss inte för nu utan det är dubbelröret som jag funderar kring.
Enligt de beräkningar programmet gör så blir tryckfallet som störst i kulverten och det är ju inte så konstigt eftersom det är i början av slingan och inte speciellt grovt (bara 26,2 invändigt) Men tryckfallet blir ca 86Pa/m, kan det hända någonting ifall tryckfallet blir så pass högt eller är det bara en vink om att jag kommer förlora väldigt mycket tryck när jag väl kommit in till huset?
Eller är det så att jag valt fel rör för kulverten :-( skulle jag ha tagit ännu grövre kulvertrör? dvs 40x32,6+40x32,6? Då hade tryckfallet blivit 30Pa/m i kulverten...
Som det är nu tappar jag 1.1kPa i röret. Är det någon som vet ifall det är hemska värden jag fått eller ej? inne i huset blir då trycket 8.9 som sedan blir som lägst 8.3kPa i några radiatorer.
Det flöde som behövs från pumpen vid 10kPa tryck är 0.3l/s och den pump jag valt är en NIBE 1235-6 vilken verkar kunna leverera ett flöde på 0.33l/s vid 10kPa för kurva 1 och 0,5l/s för kurva 2. please nån?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2008, 07:13:37 »
Jag tror vi angriper problemet från andra hållet.
en 1235-6 ger ca 5 kW och för att få ett VB-delta på 7 ºC så behöver du ett flöde på 5/(4,2x7)=0,17 l/s

Det är detta flöde som du ska beräkna tryckfallet på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2008, 10:03:39 »
Hmmm, förstår din uträkning men det verkar som om programmet räknar bakvägen, dvs den dimensionerar vilket element jag behöver och sen sätter den flödet över elementet, tex så blir flödet över ett av elementen 0,023l/s och sedan kommer det några t-rör och böjar med mera och sen en kulvert och för att det ska bli flödet 0,023l/s i elementet så behöver man skicka in flödet 0,3l/s genom kulverten. Är det inte så man borde räkna? Eftersom pumpen som lägst verkar kunna leverera 13kPa för kurva 1 vid detta flöde så kan man väl bara se till att det finns tillgängligt tryck inne i huset så att inte alla rör och kulvertar stryper bort allt tryck eller?
Jag kanske är helt ute och cyklar men jag vara bara orolig över att det var ett onormalt stort tryckfall i kulverten, är det det?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2008, 12:47:13 »
Flödena över radiatorerna får bli det de blir. Det viktiga är att få rätt flöde över VP:n och det blir samma som i kulverten.

På VP:n sitter det 22 mm anslutningar och jag har 22 mm på min stigare och retur så rent erfarenhetsmässigt så ska det nog inte bli problem med dina 26,2 mm kulvertrör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2008, 16:42:25 »
Ok tack Carl du har som alltid ett bra svar!
När du räknar ut flödet så antar jag att det är det maxflöde som behövs om pumpen ska ge ifrån sig max 5kW. Varför finns det då diagram som visar kurvor för läge 1,2,3 där flödet varierar med trycket, i dessa diagram ser det ju ut som om flödet kan variera mellan 0 och 0,42l/s vid varierande tryck för läge 1 tex. Är det inte samma flöde man tänker sig? Eller kan pumpen ge ifrån sig mer effekt än 5kW och därmed även mer flöde?

Eller är det helt enkelt så att flödet kan vara högre men då kommer vattentemperaturen vara lägre än de 55grader som jag vill ha ut (eller lägre)
Jag försöker bara förstå hur man ska tänka. Säg tex att jag har ett element som ska ge ut 1000W och för att returen på vattnet i detta element ska ha som lägst 45grader så behöver jag ett minimalt flödet på 1/4,2*10 = 0,023l/s jag antar att ifall jag har större flöde än så så kommer returvärmen bli varmare.
Om man nu inte bryr sig om flödet över elementet och låter flödet vara 0,17l/s över pumpen (som jag antar egentligen reglerar flödet beroende på hur kallt returvattnet är) så kommer ju flödet över elementet att bli lägre i mitt system, ca 0,015l/s och då kommer det ju ta längre tid för vattnet att passera elementet och därmed kommer väl returvattentemperaturen sjunka? eller blir det så att elementet inte kan ge ut den effekt den borde kunna ge ut? har jag isåfall valt för stora radiatorer? Är det så illa? då måste jag genast ändra min order på rinkabyrör... huga, vart tänker jag fel, ursäkta min okunnighet Carl.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2008, 07:14:02 »
Egentligen är pumpkurvorna ointressanta vid flöden över 0,2 l/s för 6 kW VP:n. Men under detta flöde så kan kurvorna vara intressanta om man vet tryckfallet vid dessa flöden på sitt system.

Sen är det så att en värmepump är effektivare ju lägre framledningstemp man har, man får både mer uteffekt och bättre COP på VP:n. Så om en större radiator kan ge samma uteffekt som en mindre men vid lägre framledningstemp så är det bara bra. Som VP-ägare så vill man ha så stora radiatorer som möjligt.

Jag har justerat flödet över min VP genom att strypa in flödena över mina radiatorer med fast instrypning sÃ¥ att tempdiffen pÃ¥ varje radiator är ca 7 ºC (dÃ¥ det är kallt ute och kompressorn gÃ¥r). Eftersom man lÃ¥ter VP:n sköta värmen (radiatortermostaterna ska vara inaktiva) sÃ¥ styr VP:n framledningstemp och radiatortemp helt själv och returtemp blir dÃ¥ ca 7 ºC lägre per radiator i snitt eftersom tempdiff över VP:n ska vara ca 7 ºC.   :)
« Senast ändrad: 24 juli 2008, 07:17:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2008, 13:57:12 »
ok, nu känns det bättre, hur mätte du tempen över varje element? med en ir-temp mätare eller? mäta på inkommande rör och utgående?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2008, 22:16:32 »
En del vet jag gör så, själv så känner jag med handen uppe och nere på radiatorn. Det blir rätt bra det med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: högt R-tal i kulvert?
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2008, 23:45:23 »
hehe. det är bara proffs som kan känna en tempdiff på 7 grader med handen :-) tack ska du ha!
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!