0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle i alla fall om jag hade plats och intresse försöka få in en ack tank.Det ger ju mycket bättre framtids förutsättningar.Man kanske kan koppla på en fläkt konvektor och köra ut lite värme?
Min fläkt konvektor ger 3540w vid 50 graders framledning.Det skulle vara intressant att veta vad dom ger vid lägre temperaturer..Vår o höst borde man ju kunna få upp tanken till typ 40 grader med solen ganska enkelt
Fast man får väl välja , eller Antingen nyttjar man värmen till att värma luft eller att värma tappvarmvattnet.Vad skulle man vinna på att värma luften istället för tappvarmvattnet till 40 grader?Jag börjar undra om inte 2st av den ovan nämnda tanken skulle fungera bra?1st i drift under vår och höst och bägge 2 under Maj-Augusti.Ett enkelt och modulärt system. Fast lite dyrt med 2 tankar för totalt 15000:- för TVV./F
Citat från: XRV Freddan skrivet 25 juni 2008, 13:27:17Perioden då man har både solenergi, värmebehov och tillräckligt med varmvatten är inte så lång. Det blir på vår och höstkanten. Mängden energi blir inte så våldsamt stor, och det är anledningen till att ett solvärmt varmvattensystem har kortare pay-off än ett kombisystem. Däremot är det väl så att ju bättre isolerat hus och ju mildare klimat desto mer motiverat är det att satsa på att utvinna mesta möjliga energi.Sedan är det väl enkelt att peka på de nackdelar man själv har i sitt eget system och råda andra efter det. Utan att för den skull veta exakt hur ett annat system skulle fungera. Styrkan i mitt eget systems uppbyggnad är kostnadseffektiviteten, svagheten är lagringskapaciteten. Jag har överdimensionerat solfångarytan vilket gör att systemet reagerar blixtsnabbt, det räcker i princip med 2-3 timmars solsken sommartid för att täcka dagsbehovet. Vintertid fungerar systemet också bra, även om man inte alltid får in tillräckligt för att elpatronen ska bli arbetslös så arbetar solfångaren med att förvärma inkommande kallvatten. Man ser det tydligt om man loggar elpatronen med en elmätare.-Så. Visst går det att få ett fungerande varmvattensystem baserat på en "liten" 300 liters tank. Man bör också nämna att det finns en risk med en stor tank och TVV, vattnet ska ju bli varmt också så att elpatronen inte går in hela tiden. Där ligger skillnaden mellan TVV och kombisystem, samma klassiska idéer runt verkningsgrader och dyl som ofta behandlas i kombisystem passar inte alltid på TVV med varmvattenberedare. En bra idé om man har möjlighet kan var att isolera lite extra runt tanken (har jag själv tänkt göra) och att eventuellt begränsa tillslag med elpatronen med ett tidur (undvika ev onödig gångtid på elpatronen på morgonen efter alla morgonduschar, solen kommer ju fram någon timme senare). SYR-ventil är dock ett måste. Är i o f s inte speciellt dyr, ca 750 kr.-Och det kanske är så att man ska spara även på vattnet ? Då klarar man sig på en 300 liters enkel beredare med bottenslinga.MVH/Gano
Hej RaffenJag har varmvattenberedaren ansluten via 1-fas stickpropp (1 kW). Det gör att jag kan använda ett vanligt billigt tidur a´la 49 kr, vilket jag gör tidvis när jag tycker att det passar. Det är nog mest under vår och höst som det lönar sig, då händer det att elpatronen triggas av morgonbehovet av varmvatten. Just nu kör jag SMHI-styrning ("unplugged"), varmvattnet räcker ändå. Ju lägre temp i systemet desto hårdare laddar det. Juni har varit rätt OK, hittills 97% av varmvattnet via solen.MVH/Gano