0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Gano! Hur stor vv-tank har du själv Gano?? Och vad är det för fel på t.ex Sfinxens genomströmningstank på 300 liter med inbyggd 20 m kopparslinga?? http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=vv200Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 24 juni 2008, 12:05:08Hej Gano! Hur stor vv-tank har du själv Gano?? Och vad är det för fel på t.ex Sfinxens genomströmningstank på 300 liter med inbyggd 20 m kopparslinga?? http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=vv200Mvh Raffen.Jag har väl aldrig påstått att det är något fel på Sfinxens tank Jag har själv en nästan likadan fast av annat fabrikat. 300 liters rostfri OSO/Lesol varmvattenberedare med solslinga i botten. Ibland önskar jag att volymen hade varit lite större, vi tål bara ca 1,5 dygn utan sol, sedan tar varmvattnet slut. På sommaren kan man vilja koppla diskmaskinen till varmvattnet, vilket gör att förbrukningen och behovet av lagringsvolym ökar. Sedan är isoleringen ganska tunn på varmvattenberedare, man tappar rejält med energi vid de höga temperaturer som solvärmen ger upphov till i tanken. Jag tror att 500 liter är en volym som bättre passar en familjs behov av varmvatten, det ger varmvatten till de där 2-3 dagarna som dåligt väder brukar kunna hålla på.MVH/Gano
Men vem vill ha stora vattentankar i källaren egentligen?? även om jag nu förstår att volymen kontra förekomsten av sol har en rätt stor betydelse. Om det blr brist på sol så får man väl använda elpatronen lite isf för det gör jag ju idag. Mvh Raffen.
Hej RaffenJodå, jag har elpatron. Jag har elradiatorer också. Men jag vill inte köra någon av dem.Vi får väl se om du klarar att hänga med i mina förbrukningssiffror. Jag har fler (hemliga) knep på gång förstår du Raffen, så nu får du allt ta dej i kragen om du inte ska bli frånåkt MVH/Gano
Citat från: Raffen skrivet 24 juni 2008, 14:04:01Men vem vill ha stora vattentankar i källaren egentligen?? även om jag nu förstår att volymen kontra förekomsten av sol har en rätt stor betydelse. Om det blr brist på sol så får man väl använda elpatronen lite isf för det gör jag ju idag. Mvh Raffen.Ja eller så köper man en större tank och hoppas att man klarar sig någon mulen dag istället för att köra el patron.