0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I menyn kan man stänga av uppvärmningen av VV, t ex. nattetid då ingen använder det. Det är ju bra, eftersom jag lärt mig att VV är ca 20 % av hela uppvärmningskostnaden. Har testat detta och det verkar fungera.Detta tjänar du inget alls på, om du inte förbrukar varmvatten så värmer den inte varmvatten, värmeläckaget från vvb är väldigt lite.Nu till min fundering: det där med legionella. Alltså, behållaren rymmer 165 liter vilket ger en bra omsättning på vattnet. Vid ett bad byts ju hela innehållet i behållaren ut. Om jag ställer in en "dödperiod" mellan kanske 23:00 och 5:00, kan det vara så farligt...?Inte farligt alls.// MVH Andreas
Detta tjänar du inget alls på, om du inte förbrukar varmvatten så värmer den inte varmvatten, värmeläckaget från vvb är väldigt lite.
Förlorar beredaren 7-8 ºC på 10-15 minuter! Kan det vara möjligt, vart tar värmen vägen?
Hur kallt är vattnet i beredaren efter att du stängt av värmningen över natten?
du har antagligen en kärvande växelventil om du tappar temperaturen så fort.
Har din nya värmepump redan förbrukat två växelventiler?
De där ventilerna är ju rena skämtet...
Luriga deessutom, VP funkar ju men drar mera ström och slits av ständiga starter. Lätt att missa.
Nu till min fundering: det där med legionella. Alltså, behållaren rymmer 165 liter vilket ger en bra omsättning på vattnet. Vid ett bad byts ju hela innehållet i behållaren ut. Om jag ställer in en "dödperiod" mellan kanske 23:00 och 5:00, kan det vara så farligt...?// MVH Andreas
Dessa ventiler kommer IVT att få ett hästjobb med framöver (om nu inte min var ett tillfälligt fabrikationsfel och därmed ett undantag).
När jag jämförde elförbrukningen i vintras mellan vattenburen el (dvs. gamla systemet) och bergvärme var förbrukningen endast 46 % lägre.