0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir det inte för varmt inne behöver du inte göra nåt, i vart fall inte om du vill ha lika varmt på dagen som på natten.Beroende på var du har satt värmepumpen kan dock solen stråla in i ett annat rum och värma huset så att du upplever det "för" varmt trots att värmepumpen går, då kan du antingen dra ned börvärdet på värmepumpen eller slå av den - det skadar inte värmepumpen.
Jag kom att fundera på det här med att man kan klippa en bygel på pumpen, för att få kompressorvärme och undvika vätskeslag (pga att allt köldmedium ansamlats på det kallaste stället), när man eldar i braskaminen på vintern. Den här funktionen ska visst vara aktiv ända upp till +20 grader. Detta får mig att undra när det börjar bli så varmt att det är ofarligt att hålla på att stänga av och sätta på pumpen? Är det vid +10, +15 eller +20 grader? Står pumpen i skugga kan man ju råka stänga av pumpen pga för varmt inomhus när det bara är +10, men strålande solsken till rummet man befinner sig i, vilket kanske inte är så bra för livslängden på kompressorn. Eller har det ingen betydelse vid dessa utetemperaturer? /Pontus
Nu börjar solen värma även i Norrland på dagtid. När jag inte hade LVP så slog jag av elvärmen under dagen. Hur ska jag gör nu med min FD35? Slå av pumpen under dagtid eller dra ner temperaturen till t ex 19-20 grader? Jag kör på fast temperatur och fläkthastigheten 3 i normala fall.
Nu har jag haft pumpen avslagen under sommaren men nu börjar det bli dags att värma souterrängvåningen på kvällarna. Om jag sätter ner börvärdet till t ex 16 grader på dagarna så tycker jag att det kommer kall luft sakta ur pumpen. Fläkten går inte. Det bör ju ta ström eller vad händer egentligen då. Är det då bättre att slå av helt på dagarna och slå på på kvällarna?