Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kickspace ersätter vattenradiator?  (läst 17969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richmoijn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Kickspace ersätter vattenradiator?
« skrivet: 22 april 2008, 11:25:43 »
Hej,
Vi har nyligen köpt en villa, huset är drygt 100 Ã¥r gammalt och uppvärmt med vedpanna. Vi har precis rivit ut köket och ska lägga vÃ¥r beställning pÃ¥ ett nytt kök. "Tyvärr" har vi fönster i tvÃ¥ riktningar i köket vilket försvÃ¥rar planeringen nÃ¥got dÃ¥ vi har  ett element under ett av fönstren. Vi vill bygga en form av U-kök.
Som vi ser det har vi egentligen 3 alternativ:

1. Bygg köket i den form vi vill men ha inga bänkskåp framför elementet, men ha en skiva som knyter ihop köksdelarna. I bänkskivan gör vi några hål så att värmen tar sig uppåt.
2. Precis som ovan med skillnad att vi sätter t.ex 37cm djupa bänkskåp framför elementet. Hål i bänkskivan resp. ett litet galler i golvsockeln.
3 Skaffar en kickspace och låter denna förse oss med värme från golvsockeln.
Vilket alternativ tycker ni är att föredra?

För övrigt så är köksfönstrena idag av gammalt datum, vi kommer att byta ut dessa till mer energisnåla fönster i höst. Om detta nu påverkar valet något...

//MVH

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #1 skrivet: 22 april 2008, 11:38:18 »
4.  Golvvärme.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2008, 12:07:32 »
Vi satte in en kickspace i vårt kök när vi bytte det för ett par månader sedan, plockade även bort fönstret ovanför och ersatte det med överskåp...
MEN, vi satte istället in ett litet öppningsbart fönster mellan bänkskivan och överskåpen, det blev bra.
Värmen från Kickspace 500 som jag säljer i webshopen är bättre än från vår tidigare radiator som var ett 50 cm brett och 60 cm högt tvåradigt element med konvektionsplåtar (bland det effektivaste man kan ha i förhållande till bredd o höjd)

Vi är i alla fall väldigt nöjda än så länge.

Biligast blir det naturligvis att ha kvar de gamla radiatorerna, men jag tror inte att du får ut lika mycket värme som tidigare om du bygger in dem, det skall till rätt stora hål i bänkskivan och sockeln för att du skall få tillräckligt luftflöde, och mer eller mindre all värmestrålning uteblir ju, i alla fall den som inte går mot ytterväggen.
« Senast ändrad: 22 april 2008, 12:09:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad richmoijn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2008, 13:51:15 »
Visst vore det "bästa" alternativet att sätta golvvärme, men tyvärr är nog ingreppet för stort och tidskrävande. Huset har källare som mer påminner om en torpargrund, så för att lägga golvvärme bör man väl isolera en del nedåt? Och hur mycket höjd skulle golvvärme stjäla eller är man tvungen att ta bort träbjälklaget som redan ligger där? Troligtvis får det räcka med golvvärme i badrummet.

En kickspace kan vi med andra ord montera i sockeln på ett 60-skåp och få ut samma värme som vi idag får ur ett gammalt vatten element som är 140 cm långt utan att för den sakens skull få en alltför hög ljudnivå från fläkten?

//MVH

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2008, 14:07:55 »
Om det är torpargrund sÃ¥ är väl golvet redan isolerat nedÃ¥t?  Om det är träbjälklag sÃ¥ lägger du bara golvvärmeskivor pÃ¥ det befintliga golvet.  Bygger 15mm tror jag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #5 skrivet: 22 april 2008, 17:37:31 »
Visst vore det "bästa" alternativet att sätta golvvärme, men tyvärr är nog ingreppet för stort och tidskrävande. Huset har källare som mer påminner om en torpargrund, så för att lägga golvvärme bör man väl isolera en del nedåt? Och hur mycket höjd skulle golvvärme stjäla eller är man tvungen att ta bort träbjälklaget som redan ligger där? Troligtvis får det räcka med golvvärme i badrummet.

En kickspace kan vi med andra ord montera i sockeln på ett 60-skåp och få ut samma värme som vi idag får ur ett gammalt vatten element som är 140 cm långt utan att för den sakens skull få en alltför hög ljudnivå från fläkten?

//MVH

Jag har också varit tveksam till golvvärme, satte faktiskt inte ens in det i utbyggnaden jag gjorde för ett par år sedan, kostnaderna drog iväg mer än jag ville, och systemet i sin helhet blir mer komplicerat.

Vilken typ av radiatorer har ni som ni funderar på att ersätta?
Bifoga en bild kanske?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad richmoijn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2008, 19:31:14 »
Vad gäller golvvärme så är det ju som sagt själva ingreppets storlek vi är oroliga för...

Elementet vi har tänkt ersätta ser ut ungefär som på bilden (bilden är från blocket...) 140x55cm

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2008, 22:28:31 »
Enligt min uppskattning ger er gamla radiator ca 700W uteffekt vid 55 graders framledningstemp och en kickspace 500 ger ca 600W vid samma temp.
Så lite mindre effekt lär det bli, men säkert bättre än om ni bygger in det nu befintliga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2008, 07:31:28 »
Man bör vara medveten om att Kickspace har en tangialfläkt som kan störa ljudmässigt beroende placering, det har diskuterats en hel del på byggahus.se. Sen finns det en uppsjö med diverse konvektorelement och special radiatorer som ser ut som t.ex en hallspegel m.m, så det finns även andra alternativ.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #9 skrivet: 23 april 2008, 12:24:19 »
min far satte in en kickspace i köket hemma och den lÃ¥ter ju värre än en kupevärmare inte alls särskilt trevligt när man ska sitta och dricka en kopp och prata lite. SÃ¥ den är bara pÃ¥ när ingen är i köket.  huvuddunk
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #10 skrivet: 23 april 2008, 15:47:19 »
Man skall köra den på låg fläkthastighet, det gör vi och den överöstas av kyl/frysen, så för oss är det i alla fall inget problem, men det är klart, har man väldigt tyst i huset i övrigt så visst finns det risk att man hör den.
Låter den värre än en kupevärmare, reklamera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pär Mollstedt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #11 skrivet: 23 april 2008, 17:11:36 »
Kickspace är ett mycket bra alternativ

Du hör fläkten lite men värmespridningen blir mycket bra

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #12 skrivet: 23 april 2008, 20:48:59 »
Vad jag har hört sÃ¥ kan ljudet pÃ¥ kickspacen tillta en hel del med Ã¥lder...  ???

HÃ¥ller fortfarande pÃ¥ golvvärme.  Runt 500:-/kvm (under vitvaror och skÃ¥p sätter man ju inga slingor) + en push, men sÃ¥ fÃ¥r man det riktigt frÃ¥n början (man slipper ju andra radiatorn ocksÃ¥), bara fönstren inte är för gamla och otäta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad richmoijn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #13 skrivet: 23 april 2008, 21:11:08 »
Vad jag förstått så måste vi ifall vi vill ha golvvärme skaffa ytterligare en cirkulationspump då vattnet ska ha en lägre framledningstemp till golvvärme än vattenradiatorer? I badrummet (andra sidan av huset) vill vi däremot ha golvvärme, men har av enkelhet riktat in oss på att välja golvvärme via el.
Det tål säkert att sägas att vi nu värmer 2-plans villan (209m2) med ved, men ser en luftvatten-anläggning som någonting vi kommer skaffa oss under de närmaste åren...
Det finns ju säkerligen fler rum vi skulle ha nytta av golvvärme som t.ex hall. Därför mitt höga intresse. Oron är däremot riktad mot kostnad samt jobb då vi redan nu har tagit på oss ett stort projekt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kickspace ersätter vattenradiator?
« Svar #14 skrivet: 23 april 2008, 22:07:31 »
När det gäller badrummet och om det inte är nÃ¥got jättebadrum, sÃ¥ skulle jag rekommendera dig att lägga vattenburen golvvärme.  Det är jätteenkelt och om du bara lÃ¥ter bli att lyssna pÃ¥ Wirsbo och andra, sÃ¥ ansluter du värmeslingan som en vanlig radiator men med strypning sÃ¥ fungerar det fint.

Har i alla fall två rum med klinkers (badrum + tvättstuga) som är monterade på det sättet och det fungerar alldeles utmärkt och behövs ingen extra cirk-pump för det.

När det gäller kök (och om du skulle montera det i nÃ¥got annat större rum) sÃ¥ behöver du pushar för det (en shunt med cirk-pump som ger golvvärmen lägre värme pÃ¥ vattnet och högre cirkulationshastighet).  Det är ju inget som är besvärligt, bara en kostnadsfrÃ¥ga (Push12-an kostar 3,000:-).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!