Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga nytt i smÃ¥land, jordvärme eller Luft/Vatten?  (läst 1823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy_K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej på er,
Nu har vi äntligen kommit igÃ¥ng med vÃ¥ra husplaner  :) och skall bygga ett nytt hus pÃ¥ landet i mitten av smÃ¥land (Växjö). Men nu kommer frÃ¥gan som ett brev pÃ¥ posten ifrÃ¥n säljaren?
- Vilket uppvärmningsalternativ hade ni tänkt er?

Vi kommer att bygga ett enplanshus, ute på landet i trakten kring Växjö. (Jag, min fru och vår son 1 år)

Har försökt och läsa och se tidigare inlägg här för att få mer info och råda oss för vad vi skall välja.

Alternativen är som jag ser det idag:
* Jordvärme
* Luft / Vatten


Vi kommer som sagt bygga på landet, där det finns mycket mark runt omkring huset, så jordvärme är inga problem att plöja ner. Men Luft / Vatten är det mycket prat om just nu och många (väldigt) många som väljer detta alternativ och verkar nöjda.
Förutom dessa val ovan, kommer vi som ett komplement sätta in en contura, som värmer ifall strömmen gÃ¥r, samt som höjer mysfaktorn väldigt mycket  :)


Men vi vill gärna veta angående jordvärme vs luft/vatten, vad säger ni? Vad skulle ni välja och varför.

Så tacksam för alla tips/svar och erfarenheter som ni ger oss.
Mvh Nybyggarna i Småland :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga nytt i småland, jordvärme eller Luft/Vatten?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2008, 11:15:02 »
Ta in offerter på båda alternativen och jämför priserna.

Fast jag skulle nog satsa på jordvärme, troligen har du en grävare på plats så merkostnaden för detta borde vara obefintlig. Anledningen är att du slipper en brummande utedel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy_K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Bygga nytt i småland, jordvärme eller Luft/Vatten?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2008, 09:06:07 »
Hej igen,
Aha, det har du helt rätt i, smart tips  :). Men om man jämför de bÃ¥da alternativen vad är för-/nackdelar förutom det brummande ljudet?
Eller finns det något annat uppvärmningslaternativ som ni ser, jag borde överväga att välja?

Som ni mäker är jag helt grön när det gäller detta  :-\

//Mr T

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bygga nytt i småland, jordvärme eller Luft/Vatten?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2008, 09:18:55 »
Hej
En jordvärmeanläggning bör ge bättre energibesparning pga av bättre COP på vp. dessutom kommer vp att hålla längre. ett antagande är kanske 7-12 år på L/V och 10 - 15 år på jordvärme. men som sagt det är ett antagande, ingen precis vetenskap.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!