0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare Pontus! Ett förslag är istället att du kollar lite hos http://sfinxsolar.e-butik.se/ och istället investerar i hans vv-beredare:En 300 liters Solslingtank för ca 7 500 kr, det är en genomströmningstank med inbyggd 20 m kopparslinga för solfångare och två uttag för elpatron, där 2 st elptaroner på vardera 2 kw medföljer. Komplettera sedan denna beredare med ett solfångarpaket lämligt för solvärmda vv-beredare för ca 250 l för ca 15000:- kr komplett, samt en timer och contactor så att du kan tidsbestämt köra beredarens elpatron/er vid behov några timmar på kvällen och/eller morgonen om du behöver stötta lite. Detta gör ju att du har gratis varmvatten under halva året och en kraftigt reducerad kostnad under den andra halvan av året = en mkt bra affär på några års sikt med andra ord.Mvh Raffen.
Skulle helst vilja undvika solpaneler på husfasaden... Men annars ett bra förslag!/Pontus
Ventilationen då?Det fixar ju inte solpanelerna.....Tycker att en enkel FLVP vore idealisk för dig.
Visst kan man skaffa acc-tank och slänga upp en solfångare på taket, men det är ett hus från 1870-talet och jag har redan lite dåligt samvete för luftvärmepumparna som pryder fasaden, fast de hamnade på ett perfekt ställe som inte syns varken från fram- eller baksidan. Solfångare skulle vara ett utmärkt val om jag redan hade en acc-tank eller åtminstone ett vattenburet system, men jag tror inte att det är riktigt aktuellt för vår del ändå.Om vi nu ändå leker vidare med tanken på en enkel FLVP (trots risk för kompressorbyte), vad har ni för syn på mina funderingar ovan?/Pontus
Hej Pontus! Det var väl ingen acc-tank jag föreslog dig?? Men du kanske inte läste mitt inlägg, det var en 300 liters vv-beredare som jag föreslog till dig, En 300 liters Solslingtank för ca 7 500 kr, det är en genomströmningstank med inbyggd 20 m kopparslinga för solfångare och två uttag för elpatron, där 2 st elptaroner på vardera 2 kw medföljer. Komplettera sedan denna beredare med ett solfångarpaket lämligt för solvärmda vv-beredare för ca 250 liter för ca 15000:- kr komplett, samt en timer och contactor så att du kan tidsbestämt köra beredarens elpatron/er vid behov några timmar på natten och/eller tidigt på morgonen ev om du skulle behöver stötta lite innan solen tar vid. Detta gör ju att du har gratis varmvatten under halva året och en kraftigt reducerad kostnad under den andra halvan av året = en mkt bra affär på några års sikt med andra ord. Alltså ett mkt bra förslag, med resultatet att du skulle kunna få ditt årliga varmvatten till hela hushållet för en kostnad på mellan ca 1000-1500:- kr/år, och dessutom utan någon acc-tank.
Och för samma kostnad (både drift och inköp) fixar en FLVP både ventilation, värme till badrum och varmvatten till huset.Jag vet vad jag skulle välja.
Citat från: nic2 skrivet 20 april 2008, 00:32:20Och för samma kostnad (både drift och inköp) fixar en FLVP både ventilation, värme till badrum och varmvatten till huset.Jag vet vad jag skulle välja. Precis, det är ju det som är lockande!Köper man en knappt använd Nibe 310p på Blocket för 10000-15000kr har man ju lösningen på alla tre problemen! Frågan är bara om rörmokaren kostar ytterligare 30000kr pga en herrans massa krångel med rördragningen... /Pontus
Hej Pontus! Om du avser att ge ca 10-15000:- kr för en Nibe 310P på Blocket så kan du väl räkna med att det inte är mkt kvar av den att hänga i granen sas, så det vill jag då rakt av varna dig för. Om du nu avser att skaffa dig en något begagnad pump av den här sorten så får du väl ändå räkna med någonstans mellan ca 25-30000:- kr, och detta då sett till att nypriset är ca 35-40000:- kr.