0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Här kommer bilden av -ND. Inte mycket som skiljer på typskylten.
Citat från: larryd skrivet 25 april 2008, 11:43:12Gratulerar...att ha två L/L i huset. Ger en mycket effektiv värmespridning om dom är bra placerade. Tricket är naturligtvis oxå att få dom till ett bra pris nu på försommaren. Tror att ni kommer att bli positivt överraskade till vintern.Förutom två små L/L, så har jag satt in en liten L/V (CTC 105, direkt ansluten till gammal panna) som värmer varmvattnet och ger grundvärme på elementen.Ger minst lika bra komfort som bergvärme, till nästan samma driftkostnad, till halva priset, och med en installerad effekt på 14kW. (Visserligen brutto vid +7 ºC, som kanske sjunker till hälften vid -7 ºC ute)Tack skall du ha Larryd! Ja nu har jag ju då en E9DKE-pump på 5 kw i gillestugan i källaren för det utrymmet där nere på ca 60-70 m2, och en Toshiba RAS10-GKVP-E-pump PÅ 5,8 kw uppe i bostadsvåningen på ca 95 m2, så det ser ju ut som det kommer att bli både ganska väl avvägt i kw och hyfsat rejält tilltaget vad det gäller kapaciteten för båda planen nu fortsättningsvis. Tror också att det kommer att bli en ganska behaglig resa för båda pumparna framledes, och spec för E9:an som ensam nu i 3 vintrar har fixat mitt värmebehov för båda planen i huset, och under rätt långa tider då givetsvis har fått gå för full maskin för att klara av detta. Sen skall det naturligtvis bli riktigt spännande att se huruvida det kommer att göra mkt, lite eller mkt lite vad det gäller energiförbrukningen på 2 st pumpar kontra 1 st, men det får ju framtiden utvisa till nästa höst/vinter. Tror personligen inte att det skall behöva göra så särskilt mkt i förbrukning eftersom båda pumparna antagligen kommer att gå på knappt halvfart (dellast) normalt, och sen är det ju också en helt annan trygghet med 2 st pumpar isf 1 st, så det känns faktiskt riktigt bra. Mvh Raffen.
Gratulerar...att ha två L/L i huset. Ger en mycket effektiv värmespridning om dom är bra placerade. Tricket är naturligtvis oxå att få dom till ett bra pris nu på försommaren. Tror att ni kommer att bli positivt överraskade till vintern.Förutom två små L/L, så har jag satt in en liten L/V (CTC 105, direkt ansluten till gammal panna) som värmer varmvattnet och ger grundvärme på elementen.Ger minst lika bra komfort som bergvärme, till nästan samma driftkostnad, till halva priset, och med en installerad effekt på 14kW. (Visserligen brutto vid +7 ºC, som kanske sjunker till hälften vid -7 ºC ute)
Citat från: Raffen skrivet 25 april 2008, 16:36:31Citat från: larryd skrivet 25 april 2008, 11:43:12 har du någon elmätare på den nya ras 10an ? om hur lågt går den i min förbrukning ? min (nya) E-12 dke H-16 utbytes går riktigt lågt i min förbrukning ca 260-280 watt innan den går i on-off kjell
Citat från: larryd skrivet 25 april 2008, 11:43:12
Hei Raffen min GKVP-E drar nå 154 watt og vet at den på det minste drar ca. 130 watt så det kan du nok forvente av din og . Jevn å fin varme med svært få on/off . Knall pumpe Raptus
7watt , men rett etter at den er avslått så vandrer den mellom 8 og 34 watt.Raptus
Det behöver inte vara pumpen, det kan vara din e-techmätare som visar fel. Kolla med annan mätare för säkerhets skull. Min motsvarande Clas Ohlsonmätare visar också för mycket när pumpen är i standby. Olika exemplar av de där billiga stickproppsmätarna visar också olika. Men bekants likadana Clas Ohlsonmätare visade bara några få watt i förbrukning medan min pendlade mellan 20-30 watt.
Citat från: kilo skrivet 06 maj 2008, 19:26:17Det behöver inte vara pumpen, det kan vara din e-techmätare som visar fel. Kolla med annan mätare för säkerhets skull. Min motsvarande Clas Ohlsonmätare visar också för mycket när pumpen är i standby. Olika exemplar av de där billiga stickproppsmätarna visar också olika. Men bekants likadana Clas Ohlsonmätare visade bara några få watt i förbrukning medan min pendlade mellan 20-30 watt.Tjenare Kilo! Nej du min gode vän, min Etech PM300-mätare visar väldigt rätt kan jag säga dig, och jag litar fullständigt på den. Däremot när det gäller Clas Ohlsons PM300-mätare av fabrikat UPM (tror jag att det är?), så kan de ju tydligen visa precis vad som helst, så när jag talar om att min pump drar 30 watt så är det faktskt på det viset att den drar just 30 watt Kilo. Mvh Raffen.