0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-Har för mig att kärnis leder värme bättre än vatten. (Inte helt säker dock)
Citat från: AndersA skrivet 02 april 2008, 19:37:12-Har för mig att kärnis leder värme bättre än vatten. (Inte helt säker dock)Is har betydligt bättre ledningsförmåga än vatten, men är det verkligen kärnis som bildas? Mina erfarenheter begränsar sig till förångare för flytande nitrogen och där är isen som bildas väldigt porös. Den innehåller en massa luft som bör isolera bra. Nu är det förstås helt andra temperaturer det handlar om där så isen eller frosten kanske bildas i en annan form. Men det faktum att isen på bilden är vit tyder på luftbubblor i den. Kärnis är mer genomskinlig.
AndersA: Har du någon uppföljning på COP?
...Jag frågade honom om hur han fick fram denna klar-is.
Glömde nämna att isbildningen kommer till ett jämnviktstillstånd då det inte bildas något mer. Alltså den ser lika dan ut efter 2 månaders drift som efter 4månader. Dock minskar ismängden vid ökande utetemp, kylmaskinen orkar inte frysa helt enkelt. En annan typ av avfrostning.///AndersA
Jag har inte sett någon "live". Är det något som kan köpas färdigt eller byggs dom anpassade för husstorlek mm?Ganska spännande pryl tycker jag.