0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rotationsvärmeväxlare kräver väl både till och frånluftskanaler, undrar hur mycket billigare det blir?
Försöker komma fram till vad vi ska satsa på för uppvärmning till huset och vi får hela tiden olika info och svar från t.ex. hussäljaren och IVT. Villkoren är som nedan.Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla, med mansardtak, på ca 166 kvadrat sammanlagt. Det är 500 mm isolering i taket, 300 under plattan och 240 i väggen och huset är av trä. Det kommer att ligga på västkusten, knappt 2 km från havet på plan f.d. åkermark. Under är det gammal havsbotten och 5 m till berget. Vi kommer även att ha en braskamin.Vi har blivit rekommenderade IVT Twin 495 men är superdåliga på att avgöra om detta är en bra lösning. Det verkar ju så när man pratar med tillverkaren (som även föreslår bergvärme/Optima) och hussäljaren, men de lär ju vara lite partiska ... så, vad säger ni värmepumpsproffs, vad skulle ni rekommendera?Nu har jag läst mig till i forumet på Bygga hus att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (= uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde?? Vi drar oss för riktig jordvärm/bergvärme p.g.a. av de stora investeringskostnaderna som tar lång tid att räkna hem, främst för att vårt hus tydligen är lite för litet.Så, vad skulle ni rekommendera? Ska vi köra på 490:n och stödelda när det blir minusgrader? Vilket det sällan är på dagtid där vi bygger, kanske ett par tre månader per år då det blir max 5 minus och typ 10 dagar som det är kallare än så (nätter). Eller 495:an... eller ?Toppeffekten på huset är 9 kW, men jag antar (har mejlat husförsäljaren för klargörande) att detta gäller standardhuset. Vårt hus har lite större fönster i vardagsrummet (ca 2 m2 extra) på bottenvåningen och ett extra fönster på ovanvåningen, men 50 mm mer isolering i väggarna.Hilfe!
Här är en länk till huset (med planlösning):http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=51&pageId=414&rid=338I vardagsrummet kommer vi att ha tre fönster och en glasdörr som går ner till marken + ett extra fönster i badrummet på övervåningen.9 kW är för standardhuset, utan de extra fönstren och med 190 mm isolering i väggen istället för 240 som vi har valt.
Citat från: Cyphera skrivet 14 mars 2008, 19:01:10Här är en länk till huset (med planlösning):http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=51&pageId=414&rid=338I vardagsrummet kommer vi att ha tre fönster och en glasdörr som går ner till marken + ett extra fönster i badrummet på övervåningen.9 kW är för standardhuset, utan de extra fönstren och med 190 mm isolering i väggen istället för 240 som vi har valt.Hej Cyphera! Sätt du in en riktig luftvärmepump med drömplaceringen av innerdelen över entrédörren på nederplanet i det där huset, förslagsvis en Nocria 14. Sen kan du ju ta vilket krafs som helst som följer med huset (inkl IVT 490:an) för den övriga uppvärmningen som du då kan köra med på sparlåga, och du kommer inte ens att behöva elda i braskaminen om det så blir 20 minusgrader det kan jag lova dig, annat än möjligen i rent myssyfte. Så det skulle faktiskt bli mkt väl investerade ca 20-22000:- kr för Er del i en både mkt ekonomiskt fördelaktig och bekymmersfri uppvärmning. Mvh Raffen.
Nu har jag läst mig till i forumet på Bygga hus att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (= uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde??