0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Jag måste nog hålla med Polypod, att jag inte känner igen det du skriver. Utedelen är inte tyst, självklart inte, men metallisk, typ något skramlande, Nix.Jag har också bränt lite krut på ett ordentligt markstativ med 'motorkuddar' och jag måste säga att den är tyst och fin. lite bilder här: http://puttepj.webs.com/luftvrmepump.htmSå frågan är om det handlar om hur du monterat utedelen eller om det är så att du har något fel på burken.Det finns självklart viss risk att köpa billigt kan bli dyrt i slutändan. Jag anser inte att det finns en självklar koppling mellan pris och kvalitet d.v.s. en dubbelt så dyr pump behöver knappast vara dubbelt så bra än en billig. Dock så ligger säkert delar av prissättningen i kvalitetskontroll o.s.v. så det kan nog vara så att man i priset kan riskera att få byta någon del på garantin, vilket innebär tråkigt obetalt jobb, men Jula brukar dock inte vara speciellt svåra att ha med att göra, så förhoppningsvis bör du kunna få en ny del OM det är fel på den du har./putte
Citat från: Puttepj skrivet 18 september 2009, 09:40:55Jag måste nog hålla med Polypod, att jag inte känner igen det du skriver. Utedelen är inte tyst, självklart inte, men metallisk, typ något skramlande, Nix.Jag har också bränt lite krut på ett ordentligt markstativ med 'motorkuddar' och jag måste säga att den är tyst och fin. lite bilder här: http://puttepj.webs.com/luftvrmepump.htmSå frågan är om det handlar om hur du monterat utedelen eller om det är så att du har något fel på burken.Det finns självklart viss risk att köpa billigt kan bli dyrt i slutändan. Jag anser inte att det finns en självklar koppling mellan pris och kvalitet d.v.s. en dubbelt så dyr pump behöver knappast vara dubbelt så bra än en billig. Dock så ligger säkert delar av prissättningen i kvalitetskontroll o.s.v. så det kan nog vara så att man i priset kan riskera att få byta någon del på garantin, vilket innebär tråkigt obetalt jobb, men Jula brukar dock inte vara speciellt svåra att ha med att göra, så förhoppningsvis bör du kunna få en ny del OM det är fel på den du har./puttevar köpte du de där fina motorkuddarna? Dom ser väldigt bra ut.
Jag köpte (dumt?) Julas markstativ och ställde den på, det följde med fyra tunna gummibussningar. Kanske var det bortkastade pengar?Dock så hjälper det inte om jag håller i utedelen eller provar att trycka ner den, lyfta den, luta den....så det kanske är min vanliga (o)tur att utedelen är lite trasig. För som sagt den hörs mycket, som ett gammalt knarrande kylskåp fast många gånger högre.Väldigt svårt att beskriva men det låter som något ligger emot. Det största problemet lär väl bli att få Jula att tro på det då dom med all säkerhet knappast testar den på plats.....
Citat från: ztrindberg skrivet 18 september 2009, 09:56:55Jag köpte (dumt?) Julas markstativ och ställde den på, det följde med fyra tunna gummibussningar. Kanske var det bortkastade pengar?Dock så hjälper det inte om jag håller i utedelen eller provar att trycka ner den, lyfta den, luta den....så det kanske är min vanliga (o)tur att utedelen är lite trasig. För som sagt den hörs mycket, som ett gammalt knarrande kylskåp fast många gånger högre.Väldigt svårt att beskriva men det låter som något ligger emot. Det största problemet lär väl bli att få Jula att tro på det då dom med all säkerhet knappast testar den på plats.....Jag vet inte vilken dämpning som följer med Julas markstativ. Det jag minns när jag letade efter stativ för dryga året sedan var att jag tyckte det var lite för mycket mekano över Julas stativ så jag byggde ett eget. Jag tror dock inte att det har någon relevans. Det störde nog mer mitt estetiska sinne och att man inte fick så mycket för pengarna (sen blev mitt stativ dyrare i slutändan i alla fall, men profiler, svetstråd, grundfärg, ytfärg o.s.v.Jag tycker nog att du skall börja med att prata med Jula. De fåtalet gånger jag har gått till dem med klagomål har jag alltid bemötts väl, om än inte alltid proffsigt.Kanske kan de presentera en lösning för dig. Det kostar i alla fall inte mer än telefonsamtalet att diskutera med dem.BTW. Jag vet att Sverige är ett långt land, men skulle du bo i närheten av södra sidan av Stockholm så är du välkommen att åka förbi mig och lyssna på min coolix./putte
Hej igen.Jag tänkte bara pusha lite för garantin på Coolix. Jag tyckte ju min utedel lät för mycket. Ringde serviceavdelningen på Jula (dock lite lång väntetid) där la dom ut på att en tekniker skulle komma och kolla på pumpen. Teknikern hörde inte av sig på två dagar så jag ringde tillbaka till Jula och fick numret till teknikern.Med teknikern var det som en dans på ......jag fick förklara lätet och då sa han att åk tillbaka till Jula om en dag så är det fixat. Jag åkte in dit och åkte hem med en ny pump.Det kallar jag bra service även om jag får göra jobbet med att byta ut pumpen.Men inget krångel eller strul utan bara raka rör med ny pump, inga reparationer.Det måste väl räknas som bra garanti på en så billig pump.Och varmt blir det av den, mätte värmen precis framför pumpen med 22 grader inställt och då blåste den ut 54 grader varmluft.Tack för mig
Citat från: ztrindberg skrivet 25 september 2009, 23:06:42Hej igen.Jag tänkte bara pusha lite för garantin på Coolix. Jag tyckte ju min utedel lät för mycket. Ringde serviceavdelningen på Jula (dock lite lång väntetid) där la dom ut på att en tekniker skulle komma och kolla på pumpen. Teknikern hörde inte av sig på två dagar så jag ringde tillbaka till Jula och fick numret till teknikern.Med teknikern var det som en dans på ......jag fick förklara lätet och då sa han att åk tillbaka till Jula om en dag så är det fixat. Jag åkte in dit och åkte hem med en ny pump.Det kallar jag bra service även om jag får göra jobbet med att byta ut pumpen.Men inget krångel eller strul utan bara raka rör med ny pump, inga reparationer.Det måste väl räknas som bra garanti på en så billig pump.Och varmt blir det av den, mätte värmen precis framför pumpen med 22 grader inställt och då blåste den ut 54 grader varmluft.Tack för migDet enda med saken är att Jula låter sin kund göra en olaglig handling!