0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej ställ pumpen på heat å slå av elradiatorerna alt värmen å ställ pumpen på tex 21 grader orkar inte pumpen hålla värmen så starta en eller 2 elraddar så du håller 21 grader inne fläkten kan du köra på auto
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 08 mars 2008, 18:47:34hej ställ pumpen på heat å slå av elradiatorerna alt värmen å ställ pumpen på tex 21 grader orkar inte pumpen hålla värmen så starta en eller 2 elraddar så du håller 21 grader inne fläkten kan du köra på auto Har en följdfråga om det, jag har en pump som är dumt placerad (hyr huset) samt elradiatorer i huset. Jag måste köra min pump på 26 grader för att hålla 19-20 grader i huset. Är det billigare att sänka värmepumpen (som nu går konstant 24/7) och sätta på nått element för att hjälpa till eller skall jag fortsätta köra pumpen på 26-27 grader 24 timmar /dygn?`Hoppas jag inte skäl din tråd Blazern!
Tack för att du tar dig tid Raffen!Jo det vore nog det optimala att ha en cirkulation mellan gästrum och kontor. Ska prata med min hyresvärd om man inte kan sätta in en ventil i alla fall.Problemet med min värmepump är att den sitter ovanpå ett köksskåp som gör att luftströmmen inte kommer ner till golvet som den ska. Den varma luften fastnar vid taket i köket och sprids inte ens in i det rum som pumpen är riktad mot. Eftersom pumpen sitter inne vid väggen och det är minst 30 cm ut till skåpskanten. Har kontaktat min hyresvärd om att flytta ut pumpen till kanten av skåpet för att på så sätt få ner den varma luften mot golvet. Funderar på att sänka temperaturen lite på pumpen och "hjälpa till" med nått element i gästrummet som det är nu. Har även kontakt med installatören så vi får se vad som händer!/Gladalf
Hej!I Juni i fjol installerade jag en IVT 12 GRn. Nu så här 8 mån senare kan jag inte se någon besparing värd namnet!! enligt E:ons "min sida "och diagrammen där,snarare har förbrukningen ökat en del.Jag kör den i autoläge inställd på 21 grader,och det känns som den bara går på tomgång.Huset är i 1,5 plan om ca 90m2 totalt att värma upp. kan det vara så att den tillförda effekten endast används som värmekälla och att jag har ett fläktelement i stället för en värmepump installerad?Måste göra något åt detta,vet ej vad.MvhBlazern
Installatören skulle komma ut och kika lite, jag återkommer om resultat!