0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! JAg och min sambo har precis skaffat vårat första hus. Spännande, och mycket nya konstigheter att sätta sig in. Egentligen så går jag bara på rykten nu så jag försökte hitta lite konkreta fakta via google och hamnade på denna sida. Verkar vara perfekt för mig och mina frågor. Huset vi har skaffat är 1 ½ plans villa på 145m2 och direktverkande el, vilket inte är så bra vad jag har hört. Så min tankar föll på en luftvärmepump som jag har hört mycket bra om. Har ingen aning om hur mycket just bara uppvärminingen kostar i dagsläget, men jag antar att det är en ansenlig kostnad. Hur mycket kostar det "ungefär" att skaffa en värmepump? Installation, inköp av själva pumpen osv? Ungefär hur mycket pengar skulle man kunna spara? Vilka uppgofter behöver jag för att kunna räkna ut det och hur räknar man ut det? Vilka märken är det värt att satsa på? Detta är inget som jag varken tycker är kul eller intressant och vill hålla på och rodda med, jag betalar hellre lite mer i tex installations avgift för att slippa göra det själv, kanske betala lite mer för att få garantier och sådanna saker, att nån kommer till mig och fixar det om det är nått som är fel. Grejerna skall bara fungera och jag skall inte behöva bry mig.hoppas ni kan komma med lite bra tips...
Ok, jag skall ordna det. Det jag kan ge er precis just nu är: Huset ligger i mellan Sverige, närheten av västerås. Det är gamla 2 glas fönster. Ett plan ligger på marknivå och sedan det andra ovanför, det är alltså inte en källare. Isolering vet jag inte riktigt hur den är, samma sak med elförbrukningen, vet jag inte heller riktigt hur den är, men skall ta reda på det under helgen, skall ävenförsöka att ordna fram en skiss på hur plan lösningen ser ut.
ok, jag har ju bara kollat i de lokala butikerna, man kan ju kanske kolla runt lite mer...
Men vilken av dem skall man välja då? Jag vet inte riktigt vilken data man skall titta på och vad som är bra. Priset är det ju inte så stor skillnad på så det känns inte som att det är den viktigaste faktorn.IVT har jag hört att de skall vara bra, men aldrig nån som direkt har sagt varför, heller aldrig sett nått papper på att de är bättre än nån annan. Gjorde en liten snabbskiss på huset i paint, det är inte skalenligt och vissa rum blev det helt fel form på, men det ger ju iallafall ett hum om hur planlösningen ser ut. Min idé var isåfall att sätta pumpen i trappen, då kanske man kan få spridning både till neder och under våningen? Om man skall ha 2 pumpar, måste man ha 2 utomhus delar då ockå? eller kan man koppla flera pumpar till samma?