0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du tilräckligt många ventiler?
Och är alla fullt öppna?
När du tycker det drar kallt är köksfläkten på?
CiteraOch är alla fullt öppna?För tillfället har jag stängt igen ventilerna rätt rejält eftersom jag fått för mig att det drar in mycket kalluft när dom är fullt öppna. Har satt en vanlig tändsticka som mellanlägg i ventilerna så det är bara en ca 1 till 2 mm glipa i dom nu (öppnar jag dom fullt är nog glipan ca 1 cm)
Hej,Jag vet inte vilken variant av tilluftventil du har men har sett att Fresh har en typ av tilluftsventiler i 80serien som är annpassade för golvvärme, kolla på Freshs hemsida och tilluftsventiler modell TL80F.Dessa ska ju rikta den intagna luften så att kalldrag minimeras./Roine
Citat från: pjoffen skrivet 29 januari 2008, 22:32:05CiteraOch är alla fullt öppna?För tillfället har jag stängt igen ventilerna rätt rejält eftersom jag fått för mig att det drar in mycket kalluft när dom är fullt öppna. Har satt en vanlig tändsticka som mellanlägg i ventilerna så det är bara en ca 1 till 2 mm glipa i dom nu (öppnar jag dom fullt är nog glipan ca 1 cm)Där har du problemetNär du stänger ventilerna så vill frånluftsvärmepumpen fortfarande dra ut lika mycket luft som med fullt öppna ventiler.vilket får till följd att hastigheten på luften ökar och du känner dragÖppnar du alla ventiler så minskar luft hastigheten genom ventilen och du känner mindre/inget drag och luften som dras in hinner att värmas en del eftersom den har lägre hastighet.Jämför med en vattenslangSätt på kranen och vattnet rinner lungt ut ur slangen(fullt öppen ventil)tryck till lite i öppningen (stäng ventilen) och helt plötsligt har du en stråle som är över en meter.Samma mängd vatten skall ut genom ett mindre hål alltså ökar hastigheten på vattnet precis vid förträngningen och samma är det med luften som skall passera dina ventiler.
Hej!Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme). När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag. Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå? Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern? Tacksam för alla förslag.
Citat från: pjoffen skrivet 28 januari 2008, 00:48:28Hej!Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme). När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag. Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå? Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?Ja just det , att stänga dem är som att lura sig själv ! Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern? Tacksam för alla förslag.Jag upplevde samma problem med Fresh ventiler från 2003 och tänkte byta till nyare modell som styr luften uppåt.Då fick jag höra att det finns små pluttar som tillbehör till dom gamla modellerna som du kan plugga i insläppet på sidorna och nertill. Då blir det betydligt behagligare och kallraset försvinner.Att strypa tillluften är helt vansinnigt. Då störs ju balansen som en gång är inställd och frånluftsvärmepumpen fungerar sämre. Dålig värmeekonomi.
Hej!Jag har i mitt hus frånluftsventilation med frånluftsvärmepump. Tilluft tas in via fresh 80 ventiler i samtliga sovrum + vardagsrum, och frånluften tas ut från toaletter, tvättstuga samt klädkammare. På bottenvåningen har jag golvvärme. Tilluftsventilerna sitter placerade intill fönstren (inte 1 meter ifrån fönster vilket verkar vara det rekomenderade vid golvvärme). När det börjar bli några minusgrader ute känner man ganska mycket kalldrag från ventilerna tycker jag. Spelar det någon roll för frånluftsvärmepumpen om man stänger tilluftsventilerna något (stänger inte igen dom helt) för att minska kalldraget? Får den tillräckligt luftflöde ändå? Eller är det bättre att minska lite på hastigheten hos frånluftsfläkten?Ja just det , att stänga dem är som att lura sig själv ! Hur brukar ni som har frånluftsvärmepump och tilluftsventiler göra på vintern? Tacksam för alla förslag.
Jag har Fresh 90 ventiler i mitt hus och dom står alltid fullt öppna,det sitter kallrasskydd i dom och det fungerar utmärkt. Harryboy
Jag har Fresh 90 ventiler i mitt hus och dom står alltid fullt öppna,det sitter kallrasskydd i dom och det fungerar utmärkt. Kolla du om du har kallrasskydd, tror det finns att köpa separat isåfall.Harryboy