Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Radiatortemp botten/toppen.  (läst 1442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
Radiatortemp botten/toppen.
« skrivet: 21 januari 2008, 13:20:18 »
Hej!

Jag har läst i andra trådar om att man skall sträva efter att ha kallare i botten än toppen på raddarna(innebär inte detta att man måste ha högre framledningstemp, för att erhålla samma temp i rummet), jag har alltid trott att man skall ha så högt flöde som möjligt och att detta innebär att det inte är någon större skillnad på botten/toppen, några vettiga svar har jag dock inte kunnat läsa mig till.

Är detta korrekt? Jag har tvårörssystem och får värmen ifrån 2020/vvm 300. Enplans med källare.
1. Öppna alla termostater
2. Justera flödet på returen på varje element, så att det skiljer ca 6-8 ºC ifrån toppen till botten.

Jag har temperaturskillnader mellan källare och markplan, ca 18,5 ºC i källare och 21,5 ºC på markplan, jag vill dock ha 21-22 på båda plan. Jag antar att man kan strypa termostater på markplan och ställa högre temp ifrån vp. Detta känns dock inte så tillfredsställande. Jag har även en del problem med tempskillnader på markplan, ca 18,5 ºC i ett rum(fullt öppen termostat) och ett par rum med ca 21,5 ºC, där jag dock fått sänka en hel del med hjälp av termostaten, övriga är fullt öppna. Jag har luftat elementen rejält, och det kommer bara vatten. För övrigt måste jag säga att 2020/vvm 300 håller väldigt jämn temperatur(kallt som varmt) för övrigt, vilket jag tycker är bra, när man bara styr med yttergivare.

Alltså jag vill helst ha alla element fullt öppna(utan termostat) och ha en så jämn temperatur som möjligt(även källaren). Skall elementen strypas, så jag har en större diff mellan botten och toppen? Kan detta hjälpa att höja temperaturen på rum med för låg värme(om jag inte stryper där)?

Snälla hjälp mig med lite tankar och tips om till en något förvirrad lekman på området!
MVH/Joeggla

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Radiatortemp botten/toppen.
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2008, 13:32:24 »
Om du tillämpar flytande kondensering, vilket är att rekommendera bla av ekonomiska skäl. Så bör du sträva efter ett relativt stort flöde över radiatorerna. Fullt öppna termostater/ventiler. Delta T över hela systemet bör ligga runt en 9°C (Se exaktare värde i 2020s eller vvm300s manual) Se till att du har en lämplig kurvlutning och reglera sen ditt hus temperatur med att förskjuta kurvan. I manualen hittar du också rekommendationer om vilken kurva som passar där du bor.
Vilken typ av radiatorer har du?

Vid fast kondensering är det en annan historia som jag tyvärr inte är helt hemma på.

2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31902
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatortemp botten/toppen.
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2008, 13:34:31 »
Har du gamla radiatorer?
På lite modernare radiatorer så brukar det ibland finnas en strypring UNDER termostaten, på denna strypring ställer du grundflödet över radiatorn ifråga, det bästa för dig för att få jämn värme mellan källare och markplan är därför att strypa grundflödet lite på markplan (i de rum som idag är varmare än de övriga) och öppna i källaren och i rum som är kallare än du önskar.
För att få tillräckligt varmt i huset kan du ändå behöva höja kurvan ett snäpp.

Difftempen mellan fram och returledning bör vara minst 6 grader om du har en värmepump med R407C som köldmedia, det har att göra med förångning, kondensering och överhettning och är rätt krångligt både att förklara och att förstå, men verkningsgraden på anläggningen blir något högre om du har den difftemp som tillverkaren rekommenderar.

Räkna också med att en källare behöver mer värme än markplanet när det är varmt ute, typ varmare än 0°C, när det blir kallare ute så kyls som regel inte källaren lika mycket och den behöver inte tillföras lika mycket energi som markplanet, en källarvåning är därför lite svår att hålla precis lika varm som markplanet vid varierande utetemperatur, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
SV: Radiatortemp botten/toppen.
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2008, 13:55:47 »
Tack för snabba svar!

Jag skall prova som du skriver Rickard att strypa de varma rummen och öppna de kalla, tror att jag måste strypa på returen(huset är byggt 67, men jag tycker inte radiatorerna ser så gamla ut). Jag har själv oxå funderat på att vid kall utetemperatur, så borde  temperaturen mellan källare/markplan utjämnas och vid närmare eftertanke, så var det närmare 21 ºC i källaren vid -5 och nu vid +5
ligger jag på 18-19 ºC. Det är väl bara att finna sig i. Hur mycket kwh/dygn, kan det dra om man höjer(med elrad) temp(20 kvm) med 1,5 ºC. mellan tummen och pekfingret?

Kinokosmos! Jag kör med flytande kondensering och regleringen fungerar bra för övrigt. Jag tror jag har hittat rätt kurvlutning och förskjutning. Jag tror jag ligger på 9 kurvlutning och mellan -2-3 på förskjutningen, kan tilläggas att jag bor i Skåne!

MVH/Joeggla

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25911
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatortemp botten/toppen.
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2008, 13:59:51 »
VVM300 har dubbla cirkpumpar, laddpumpen är frekvensstyrd och ser till att Diff VP alltid är 8 ºC om den står på detta i meny 9.3.13.4.

Med en VVM300 bör man då alltid ha en lägre tempdiff över radiatorerna så att inte laddpumpen ger högre flöde än cirkpumpen för värmebäraren. Annars så kommer radiatorvattnet gå baklänges genom bypassen och ett delflöde från VP:n går direkt tillbaka till VP:n utan att passera radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?