0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, jag är en nyregistrerad och relativt nybliven värmepumpare från Norrbotten.Bor i ett 1½ plans Älvsbyhus med vattenburet system.Installerade i Sept 2007 en XE9EKE och mellan sept tom den sista dec samma år har jag hittills sparat ca 6-6500 kwh.Räknar med till nästa höst att ha tjänat in hela pumpens kostnad och är väldigt nöjd. studs
Hej ! Intressant här med andra Ä-by-hus-ägare ! Vilken husmodell (storlek) har du , hur är inställningarna på Nibe fightern nu , eller har du ändrat dem sen du installerat luftvärme pumpen ?? Om du har sparat så där mycket på kort tid så måste din tidigare årsförbrukning varit rätt hög ??
Hej Sven-Gunnar! Ja visst är det väl positivt med luftvärmepump, och att man kan spara så mkt energi. Thumbsup Mkt positivt är ju också att du som tidigare har vattenburet värmesystem har insett numera att man inte ens med de förutsättningarna kan bortse från denna besparingspotential som finns i luftvärmepumparna, och detta också till den ytterst mariginella investering som det trots allt handlar om. Jag har själv vid ett flertal tillfällen påtalat denna möjlighet även vid frågor ang vattenburna värmesystem eftersom jag har kompisar som praktiserar detta med förtjusning, men brukar ju rätt snabbt bli nedröstad av vattenvärmevännerna.Mvh Raffen.
Hej Igen !Jag undrar då lite hur fungerar styrningen av framledningstemperaturen . Det låter lite krångligt ifall du "manuelt" måst starta/stänga pannan vid behov !??Det vore väl enklare med nån sorts automatik , som styrs av ute (eller innetempen) så då skulle du få mera komfort och ekonomi åxå .Men du verkar nog i alla fall få en KORT återbetalningstid på Pumpen !