0 medlemmar och 41 gäster tittar på detta ämne.
Ringde hem & bad sambon gå ned å titta på panelen som ligger ca 2,5m från fläktkonvektorn, på 3 timmar så har den gått från 17 till 18grader. 2 ºC varmt ute. Minsta ful L/L pumpen hade gjort det bättre, den här mår inte bra.Ringa Krister & fråga vad jag gör nu. Hur brukar det gå till? Vem står för ominstallation av en ny ytterdel eller vad som kan komma på tal? Ser ju inte så lovande ut att lasta min installatör för detta, vet inte vad han kan ha gjort för fel för att jag ska råka ut för detta? Förslag? Det blir knepigt när det inte bara är att byta ut... Ja ja det löser sig nog Thumbsup
Citat från: petertd5 skrivet 07 november 2008, 09:29:38Citat från: ace skrivet 06 november 2008, 16:52:14Citat från: petertd5 skrivet 06 november 2008, 16:42:05Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.mvh. ACEAce vad händer om man går över gränsen och hur kollar man kompressorvarv?Med mätning av Ah har jag en fråga. I uttaget till pumpen har jag satt en sådan elmätare från cleas Olssons. Som mäter watt/Ah, totalförbrukning, toppar mm. Den ger ett värde på runt 7,5Ah vid full drift. Om jag tar en tångamperemätare och mäter i elcentralen får jag 8 Ah. Om det är så att CO's mätare visar 10% fel så är den ju nästan värdelös egentligen, duger bara som en ungefärligt värde, DEt känns som att jag borde lita mer på mätningen i centralen än på CO's grejer. Då borde jag väl tömma gas så snart som möjligt, eller? jag återkommer förhoppningsvis med ett säkert svar under helgen !Det jag kom fram till var att brytpunkten för när fyllning är lönande COP-mässigt ligger runt 7,3 Aefter detta steg effekten nästan linjärt med strömmarna.jag brydde mig inte om att fylla tills inverterns effektbegränsning gick in.....eftersom det inte var lönande !när effektbegränsningen går in,är det för att skydda elmotorn i kompressorn.....och den begränsar helt enkelt max utstyrning= sänker varvet.mvh. ACE
Citat från: ace skrivet 06 november 2008, 16:52:14Citat från: petertd5 skrivet 06 november 2008, 16:42:05Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.mvh. ACEAce vad händer om man går över gränsen och hur kollar man kompressorvarv?Med mätning av Ah har jag en fråga. I uttaget till pumpen har jag satt en sådan elmätare från cleas Olssons. Som mäter watt/Ah, totalförbrukning, toppar mm. Den ger ett värde på runt 7,5Ah vid full drift. Om jag tar en tångamperemätare och mäter i elcentralen får jag 8 Ah. Om det är så att CO's mätare visar 10% fel så är den ju nästan värdelös egentligen, duger bara som en ungefärligt värde, DEt känns som att jag borde lita mer på mätningen i centralen än på CO's grejer. Då borde jag väl tömma gas så snart som möjligt, eller?
Citat från: petertd5 skrivet 06 november 2008, 16:42:05Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.Risken är att Amperen stiger så pass när vattentempen stiger lite till att den "går över gränsen" och varvar ner pga överström.håll koll på strömmarna och kompressorvarv.mvh. ACE
Då skall jag ha koll på det med den står stadigt på 7,50A. kanske lite mycket men det får gå Den värmer på utav fasen, fastän det är full flöde till elementen( som är helt öppna) så ökar 500L tanken i temperatur. Om allt är riktigt om en vecka så kopplar vi in varmtappvattnet också. Så vi äntligen kan spara pengar.
I Piteå finns bland annat ett sånt exempel, de pumpade ut massor med pumpar som sedan drabbades av H16, när de insåg att de inte hade resurser att byta ut alla dessa på egen hand blev de helt plötsligt ej kontaktbara och övriga aktörer fick sopa upp efter dem, kostnaderna stjälptes över på försäkringsbolag (oss andra) och Panasonic centralt trots att ansvaret för stora delar av kostnaderna egentligen låg på företaget som sålt/installerat apparaterna.
Abatronic !1. ingen har rekomenderat någon att fylla...tvärt om. läs tråden :,v(2. Att vätska i kondensorn ger passiv del av kondensor är en direkt felaktighet..vätskan har högre enatlpi än gasen...och entropin gör denna del av kondensorn allt annat än passiv b00ksåvida inte Abatronic lyckades kyla vätskan till en lägra temp än värmebäraren i sitt system kl 03,19 inatt mvh. ACE