0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat.
Citat från: grolim skrivet 21 januari 2008, 17:44:51Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat enligt den tvingande konsumenttjänstlagen. Men lagen ger väl inte stöd att gå emot när kunden uttryckligen nekar tillträde åt entreprenören när denne vill rätta till felaktigt och ej fackmannamässigt utfört jobb?// GrolimHej Grolim! Jo faktiskt, eftersom anledningen var att det kostade extra pengar, annars hade ju inte kunden nekat.Mvh Raffen.
Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat enligt den tvingande konsumenttjänstlagen. Men lagen ger väl inte stöd att gå emot när kunden uttryckligen nekar tillträde åt entreprenören när denne vill rätta till felaktigt och ej fackmannamässigt utfört jobb?// Grolim
Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat enligt den tvingande konsumenttjänstlagen.
Citat från: Raffen skrivet 21 januari 2008, 17:52:43Citat från: grolim skrivet 21 januari 2008, 17:44:51Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11Men lagen ger i alla fall inte hantverkaren rättigheter att göra åverkan på mitt hem när jag uttryckligen har sagt att han inte får, oavsett orsak. Det är nog att jämställa med egenmäktigt förfarande om så skulle ske.PS.Meningen med löpande är just det att allt som utförs betalar man pengar för, vill man inte ha det så begär man en offert på en totalentrepenad. DS.// Grolim
Citat från: grolim skrivet 21 januari 2008, 17:44:51Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11
Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11
Ja Raffen, och det är också i det som pudelns kärna ligger - kunden vill inte betala för att hålen skall bli rättade. Då har kunden tre alternativ att välja på, nämligen:1. Acceptera att det ser ut som skit... vet vi hur det gått med det, ärendet ligger hos grn.2. Betala de ynka kronor som detta extrajobb medför - kan max kosta ett par hundringar (min personliga bedömning) och allt hade varit frid och fröjd nu.3. Borra om hålen själv.För inte kan man väl kräva att Krister skall göra allt arbete gratis när det ligger på löpande, det är det som jag avser med offertförfarandet vs löpande - kunden får ett kostnadsförslag (offert) som tar upp allt för det aktuella jobbet till ett fast pris, då ingår också omborrningen men på löpande är omborrningen att betrakta som ett eget arbetsmoment och därför skall kunden debiteras för det, svårare än så är det inte.// Grolim
Att gå till tingsrätten är som att be om papper på att man varit korkad.Advokaten kostar säkert mer än vad en förlikning kostar.Mål som detta är hopplösa att vinna för båda parter. Inga papper, enbart han sa-hon sa-han gjorde leder inte till en fällande dom.Vad skulle felet vara?Avtalsbrott? Vilket avtal?Krokiga rör? Det har väl inte en tingsrätt med att göra???Betalat sent... i förhållande till vad? Avtalet?Osv...En snickare kan däremot råka illa ut om han gjort något han inte får göra enligt andra regler.En soppa alltså, som man inbillar sig att en domstol kan reda ut?Jag säger det en gång till. Få stop på detta trams och kom vidare.
Men är det verligen så att alla fall ens tas upp till tingsrättsförhandlingar, sitter inte nån åklagare och kontrollerar att det finns en möjlighet att få någon fälld i ärendet?
Håller med Rikard den som tror detta kommer komma till tingsrätt är inte dålig......en fråga till Raffen vad kan ARN göra i falle förutom att rekomendera???
*Gäsp* Snart har Raffen själv bidragit med typ 20 sidor i denna tråd...... återigen *Gäsp* //Krister