0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 16 januari 2008, 01:53:07Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:46:59Citat från: greven1 skrivet 16 januari 2008, 01:38:03Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:29:46jaa såå orolig e jag inte då det e upphandlat att allt skall ske på löpande räkning + material.sedan om kunden avbryter mitt i pågående arbete så måste det vara helt upp till kunden.o sedan komma o påstå att de är undermåligt utfört då det inte ens är upphängt färdigt måste vara ett dåligt skämt.Hej Greven1! Du får återigen ursäkta mig Krister, men dina förklaringar låter inte särskilt trovärdiga. Har du skött dina åligganden/åtaganden på rätt sätt så finns det regler och förordningar som styr detta fullt ut, och jag kan inte se att dina anklagelser gentemot kunden skulle vara särskilt fruktbara, utan ansvaret kommer nog oavsett vilka dåliga förklaringar du än kommer att ha, att vila tungt framöver på dina axlar Krister, det kan du vara säker på.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:46:59Citat från: greven1 skrivet 16 januari 2008, 01:38:03Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:29:46jaa såå orolig e jag inte då det e upphandlat att allt skall ske på löpande räkning + material.sedan om kunden avbryter mitt i pågående arbete så måste det vara helt upp till kunden.o sedan komma o påstå att de är undermåligt utfört då det inte ens är upphängt färdigt måste vara ett dåligt skämt.
Citat från: greven1 skrivet 16 januari 2008, 01:38:03Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:29:46
Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 01:29:46
Hej Art Deco! Det vet du väl att hos Sverker får man alltid chansen att ställa upp och försvara sin uppfattning eller rätta till och förtydliga ev misstag, och något annat har givetsvis inte varit aktuellt vad gäller Energicenta heller, det skulle ju bara vara helt uteslutet.Mvh Raffen.
arbete upphandlat på löpande räkning, ab92 i den texten står det att arbete ska vara utfört på ett yrkessmässigt sätt.har haft en hel del besiktningar med dom gällande bestämelserna . i mellan åt har kundens pengar priroiterats om arbetet avbryts och då har vi kört del besiktningar. bara för att ha ryggen fri. vill inte kunden slutföra måste det dokumenteras vart du sluta annars kan kunden avsuta själv och du kan aldrig bevisa att det inte va du som ställde till med den eventuella skada som kan ske.livsfarligt.
Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 02:09:05Hej Art Deco! Det vet du väl att hos Sverker får man alltid chansen att ställa upp och försvara sin uppfattning eller rätta till och förtydliga ev misstag, och något annat har givetsvis inte varit aktuellt vad gäller Energicenta heller, det skulle ju bara vara helt uteslutet.Mvh Raffen.som jag sa tidigare så har jag ringt /faxat mm men dom ville inte ta mina åsikter i programmet !!
Citat från: greven1 skrivet 16 januari 2008, 02:11:10Citat från: Raffen skrivet 16 januari 2008, 02:09:05Hej Art Deco! Det vet du väl att hos Sverker får man alltid chansen att ställa upp och försvara sin uppfattning eller rätta till och förtydliga ev misstag, och något annat har givetsvis inte varit aktuellt vad gäller Energicenta heller, det skulle ju bara vara helt uteslutet.Mvh Raffen.som jag sa tidigare så har jag ringt /faxat mm men dom ville inte ta mina åsikter i programmet !!Hej Greven1! Om du nu har gjort det så sent så att det inte hann med i tid, det må så vara, men då kommer du att få chansen i nästa program isf, var du inte orolig för detta det lovar jag dig, och då får du också chansen att rehabilitera ditt och ditt företags ev goda rykte, och ett gott råd slutligen, ligg du lågt med den här juristen t.v Mvh Raffen.
Vad jag läste faxade greven samt hade flera samtal med redaktionen, vilket inte framkom. Praktiskt ska en redaktion höra av sig i god tid pga reseförberedelser för den som ska intervjuas alt åka till en större stad som har SVT-studio. Sen finns det en 3:e part här, kompisen som Greven ställde upp för och som också är egen företagare, där finns nog det största frågetecknet eftersom detta hamnade på SVT tillslut.
Hallå, jag tycker såhär: när tinget har gett sin dom, för eller emot. Då¨vet man vem som hade fel eller rätt, får Krister rätt är han värd en mycket stor ursäkt......får han fel..........ja då lär han bli påhoppad av forumets stora mobb, men det kan mycket väl vara som han säger. Det enda jag inte förstår är hur kunden (som har så dåligt med pengar) både får en hel pelletsanläggning. solpaneler, konvertering osv, vore det inte bättre med två luft/luft?Detta måste ju kostat över 150 000:-........slutligen så hoppas jag den som har RÄTT i denna saken också får RÄTT...
Att SVT inte visar hela bilden är tråkigt, men som jag tidigare sagt hade det nog varit en bra affär för dig Krister att åtgärda alla felen när Sverker började gräva i det hela.Det hade nog blivit billigare med en kostnad på 20-30 000 för att åtgärda felen och slippa bli helt uthängd i Plus.Som jag så många gånger tidigare sagt så kan det bli dyrt att köpa FÖR billigt, jag kan säga att jag ser detta som ett exempel på detta.Köparen tror han gjort ett klipp, och säljaren antar att det är underförstått (i detta fall kanske t.o.m muntligt överenskommet) att kvalitet och garantihantering inte behöver skötas på gängse sätt när priset är så lågt att kunden rimligen bör förstå att han inte kan förvänta sig mycket mer än ett "fungerande system".Jag och många med mig har säkert sett skillnaden i hantering av garantier och klagomål beroende på om man betalt "fullt pris" eller om man köpt "snorbilligt" och det visar sig krångla.Jag köper idag inte gärna saker som är så billiga att man rent logiskt kan räkna ut att säljaren inte kan ta sitt ansvar (utan att göra en förlust) om det visar sig krångla, anser att det är dumt.Anser också, generellt, att det är dumt att sälja så billigt att man riskerar förlust vid minsta fel.Som kund behöver inte vara ett geni för att förstå att den som säljer något i princip utan egen vinning inte förväntar sig samma krav som de som betalar fullt pris.Som säljare bör man veta att man inte kan sälja hur billigt som helst och förvänta sig att kunden inte kräver (med all rätt) att arbetet skall utföras med fackmannamässig kvalitet, detta oavsett vad kunden säger.Man bör alltid ha i åtanke att det finns lagar och regler som stödjer konsumenten, och att även en okunnig konsument som till en början gladeligen muntligt åsidosätter dessa regler efter mer erfarna granskares uppmaningar kan ställa krav som inte fanns med vid upphandlingen.Som jag ser det bör denna historia lära kunden ifråga att inte förvänta sig fullvärdiga tjänster om man inte betalar för en fullvärdig tjänst, och Krister bör ha lärt sig att inte sälja till ett pris som är så lågt att han inte kan eller vill åtgärda alla småsaker som en "besvärlig" kund kan tänkas begära.Oavsett var sanningen ligger i denna historia är det tråkigt för alla parter.Jag misstänker dock att det kan bli svårt för dig Krister att slippa ta ditt ansvar för de fel som upptäcks/upptäcktes vid besiktningen, detta oavsett vad som sagts under upphandlingen.hej.jaa det ligger mycket i det du säger o jag skickar gladeligen dit en kille o färdigställer instalationen som blev avbruten men dock med debitering på löpande räkning som avtalats.de press kopplingar som är felande på grund av material fel kommer jag i sådanna fall naturligt vis att byta utan kostnad.men att hänga upp systemet på cc40 mm får ju kunden betala o allt annat som vi inte fick göra klart innan han avbröt oss.hälsn frustrerad krille