Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energicentra i PLUS-reportaget  (läst 108227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2008, 00:50:28 »
Såg inslagen på nätet då jag missade tv-programmet, det fanns dels en sunkig NA som inte hade något med Energicentra att göra, sen kom det omtalade rörjobbet där chefen Krister (Greven 1 här hos oss) citerades.
Det var alltså tajt mellan inslag/leverantörerna vilka då kan ha uppfattats som samma firma, vilket är fel.

Om vi börjar med den sunkiga NA så finns det liknande om inte identiska maskner på blocket som dels säljs som L/V men också som poolvärmare, där exakt samma pjäs då går från c:a 19 till 56.000:- exempel här:
http://www.blocket.se/vi/13495131.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13512165.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11101322.htm?ca=11_s

Vad gäller själva energicentra-inslaget så har naturligtvis Krister rätten att framföra sin ståndpunkt, hans citat verkade nedklippt så jag väntar också på hans uttalande, tills dess ska vi vara försiktiga med att döma innan båda parter har fått ge sin version, det som får mig fundersam är att jobbet inte avslutades, vi fick alltså se ett ofullständig inkoppling, vad sen orsaken är får Krister förklara, han lär nog sitta uppe hela natten och förtfatta sin pressrelease.

 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2008, 00:51:49 »
Hej.
jaa de e altid tråkit då man blir miss tolkad o bedömd fel. känner i nuläget precis som rickard skriver att det nog varit bättre att åtgärda det som kunden inte beställt o inte betalat för.

vad gäller press kopplingar som var felande så skulle dessa bytas ut men kund ville av vakta med detta till senare .
det är enligt bes mannen 15 st felande kopplingar (press)som ahlsell lovat stå på grund av material fel.

För att ge en mer rättvis förklaring till bakgrunden till detta objekt så vill jag förklara händelse förloppet från
början.

Blev uppringd av en kolega & nära vän. Han förklarade då för mig att han har en
anställd som behövde hjälp.
Han berättade att "kunden" bodde i ett hus i gerdal med direkt el. han frågade om jag som tjänst till
honom kunde göra allt jag kunde för att hjälpa "kunden" att få till ett värme system med pellets
panna och en konventering till ett vattenburet system så billigt som möjligt,pågrund av att "Kunden" hade en väldigt ansträngd ekonomisk situation.
jag lovade då min vän att göra vad jag kan med allt material till en instalation.

Kort därefter så ringer "kunden" och besöker mig även i butiken där vi diskuterade vilken pelletspanna och vilka solpaneler han var intresserad av.
Han berättar även att han vill ha hjälp att montera detta och även med konverteringen av huset,jag förklarade då att min ordinarie rörmockare hade slutat
och den ende vi har kvar som har viss kännedom om vvs är en av våra snickare.
Det som då blev bestämt var att min snickare i samråd med kunden skulle hjälpas åt med denna konvertering.

Kunden skulle fixa all håltagning i bjälklag montering av radiatorer mm, när då snickaren körde igång arbetet med rördragning så uppdagades det att hålen
som var uptagen i bjälklag var borrat otroligt snett så kunden uppmanades att åtgärda detta så att det skulle gå att göra en snygg rördragningen.
Kunden menade då att det inte var så noga och återigen påpekade att kostnaden var viktigare att hålla nere istället för
den "profisionella snyggheten",kunden har alltid rätt att bestämma och min snickare tyckte detsamma.

När större delen av rördragningen började bli färdig inne i fastigheten så skulle vi påbörja inkopplingen av pannan, kulverten, solpanelerna och sedan
färdigställa uphängningar och dyl. inne i fastigheten.
Det var då kunden avbröt arbetet på grund av för dålig ekonomi, vid detta tilfälle hade vi ej fakturerat något arbete!
Vi ville då att det arbeten som var påbörjade skulle färdigställas(rördragningen i fastigheten) men han avböjde då bestämmt.

Nästan allt material till detta arbete har Kunden fått köpa till mitt inköpspris och även de timmar vi tillbringat där till nettopriser.

Vi har träffat kunden vid 2 tilfällen o gått igenom de arbeten som är utförda, det kunden då anmärkte på var en skarv vid taket i trapphuset som han
inte tyckte såg bra ut. priset för detta reducerades då starkt med prisavdrag.

Nu är det ju så att jag har aldrig på något sätt velat påskina till kunden att min kille på något sätt är
utbildad rörmockare utan att detta jobb skulle göras i samråd mellan snickaren och kunden, för att enligt
kunden hålla kostnaderna nere. Han skulle fått hjälp av ett annat företags rörmockare men han avböjde att
komma och hjälpa kunden av någon andledning.

Det finnes ingen överenskommelse om kostnad eller annat utan att vi skulle hjälpa kunden i samråd. Arbeten har utförts på löpande räkning
med mycket avdrag av timmar som kompensation för att det tagit lång tid för min snickare att utföra dessa jobb.

Min personliga uppfattning är att vi enligt kundens önskemål utfört arbeten efter den gemensamma kunskapsnivån (kund och snickare)
så därför anser jag att vi har slutfört vårt arbete och vidare uppföljning ej kommer att utföras.

samanfattningsvis så anser jag att de begärda hjälparbetena utförts helt enligt kundens beställning

Krister Andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2008, 00:59:43 »
En utblottad barnfamilj har nog minst lika stor anledning att undanhålla delar av sanningen som Energicentra har, förmodligen större.

Det må så vara Rickard, och utblottade var de ju faktiskt i det närmaste, men allvarligast var väl att de egentligen inte fick något alls för sina pengar annat än ett dåligt utfört arbete, och är man någorlunda seriös som företagare så får man väl ändå ställa upp i programmet och berätta sin version av det hela isf, men inte ens det lyckades vederbörande med.

Mvh Raffen.
hmm skulle jag fått möjligheten till detta så vore det lättare.

har skickat fax o talat med svt i telefon innan inslaget sändes på tv då vi fick se det tidigt i morse på nätet.
förklarade då exakt o väldigt ingående hur o varför det blivit på detta vis.
dom ville inte !!!
ett bra skoop är bättre än sanning o dom dementerar i stället.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2008, 01:13:10 »
Hej Greven1!  Ja du Krister man upphör aldrig att förvÃ¥nas, det mÃ¥ste jag säga. Du som har ett företag som säljer olika energilösningar har givetsvis det fulla ansvaret för att alla jobb blir rätt och fackmannamässigt utförda, samt att resp utrustningar fungerar som avsett för kunderna i frÃ¥ga.
Om nu kunden vill ha en lösning som är ekonomiskt intressant (så billigt som möjligt) är ju inte så konstigt, det vill vi ju alla ha, men då duger det ju inte att du skickar en snickare som skall fungera som rörmokare tillsammans med kunden, det måste du väl ändå förstå att det kan ju inte gå annat än fullständigt åt skogen.
Sen att du försöker ge kunden skulden för detta tycker jag är rent dåligt av dig, när det givetsvis är du själv som är helt ansvarig för denna helt misslyckade installation.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2008, 01:17:17 »
har skrivklåda av förklariga skäl !!!

blev kontaktad av konsument ombuds kvinnan här för några veckor sedan där vi gick igenom händelse förlopp o vad som betalats o vad kunden fått.
kunden har fått köpa en bio sol panna sfinx paneler allt vvs material + min snickares lön till nästan netto.
jag tror att jag har ca 3 000 kr i vinst på allt material o arbete.

ärendet las ner !!!  konstigt om jag nu är en bov som är ute för att blotta en barn familj.

tänk vad enkelt det skulle varit om vi skulle ha fått borra hålen i bjälklag själva + att få sätta in tätningar i bjälklag.
o för att inte tala om att få hänga upp rör dragningarna o färdig ställa alla upphängningarna.
nee detta skulle inte göras nu  utan det skulle avbrytas allt arbete dÃ¥ kunden av nÃ¥gon andledning fÃ¥tt nÃ¥gon stor extra utgift som han inte räknat med.
sÃ¥ allt övrigt material vi släpat dit för att färdigställa pannrum  mm mm fick vi släpa hem.
då kund sedan inte betalar för utfört arbete så är man inte så taggad att hjälpa till 3 månader senare.

under delar av tiden min snickare var där o jobbade så var kund dessutom otroligt oförskämd med snickaren så han ville avbryta på grund av detta redan då.
men jag hadde lovat min kolega att hjälpa denne kille så endast därför fortsatte vi.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2008, 01:18:18 »
Detta är allvarligt !
Sverker och Co har alltså nekat dig att göra ett genmäle, hoppas du har sparat faxlistan med tidsangivelse.
Telia spar loggar på all teletrafik, så om du begär utdrag inom 2 mån kan du få underlag att du även ringt dom i god tid före sändning. Du ska först anmäla inslaget som partiskt, kontakta sen P.O . Sen kan du ju vara full i fan och kontakta TV4 om du nu har klara bevis för att SVT/Plus mörkat din förklaring. Var ditt uttalande om tingsrätten då nedklippt? Om ja ska du kontakta SVT jurister och begära att originalinspelningen av ditt uttalande ska säkras (sparas) för utvärdering av hur man klippt ned originalmaterialet.
Har dom dessutom sänt detta i vetskapen med din förklaring kan du ev erhålla ett skadestånd.

Anser att du genom ditt försäkringsbolag ev bör anlita en jurist.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2008, 01:23:10 »
Hej Greven1!  Ja du Krister man upphör aldrig att förvÃ¥nas, det mÃ¥ste jag säga. Du som har ett företag som säljer olika energilösningar har givetsvis det fulla ansvaret för att alla jobb blir rätt och fackmannamässigt utförda, samt att resp utrustningar fungerar som avsett för kunderna i frÃ¥ga.
Om nu kunden vill ha en lösning som är ekonomiskt intressant (så billigt som möjligt) är ju inte så konstigt, det vill vi ju alla ha, men då duger det ju inte att du skickar en snickare som skall fungera som rörmokare tillsammans med kunden, det måste du väl ändå förstå att det kan ju inte gå annat än fullständigt åt skogen.
Sen att du försöker ge kunden skulden för detta tycker jag är rent dåligt av dig, när det givetsvis är du själv som är helt ansvarig för denna helt misslyckade installation.

Mvh Raffen.

de kan jag ju garantera dig att om vi fått färdigställa detta jobb så skulle det varit helt enligt handboken !!!

de är omöjligt att besigta ett jobb som inte på långa vägar är klart !
jag ger inte kunden skulden utan detta är vad som hänt !! jag skulle hjälpa en kompis med o lösa ett akut problem till en av hans anställda på bästa sätt.

du kan inte kalla detta för en instalation då vi inte ens fått hänga upp rören färdigt !

de jag skulle vilja säga  tror du lika mycket pÃ¥ vad som vinklas pÃ¥ tv som pÃ¥ tomten.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2008, 01:26:26 »
Detta är allvarligt !
Sverker och Co har alltså nekat dig att göra ett genmäle, hoppas du har sparat faxlistan med tidsangivelse.
Telia spar loggar på all teletrafik, så om du begär utdrag inom 2 mån kan du få underlag att du även ringt dom i god tid före sändning. Du ska först anmäla inslaget som partiskt, kontakta sen P.O . Sen kan du ju vara full i fan och kontakta TV4 om du nu har klara bevis för att SVT/Plus mörkat din förklaring. Var ditt uttalande om tingsrätten då nedklippt? Om ja ska du kontakta SVT jurister och begära att originalinspelningen av ditt uttalande ska säkras (sparas) för utvärdering av hur man klippt ned originalmaterialet.
Har dom dessutom sänt detta i vetskapen med din förklaring kan du ev erhålla ett skadestånd.

Anser att du genom ditt försäkringsbolag ev bör anlita en jurist.
redan bokat tid med juristen i morron efter middag.

jag säger bara på detta vis att det är svinaktigt hur fasen dom gör för ett skoop.

om du har fler bra uppslag om hur jag skall gå tilväga så e du välkommen.

tack för stödet !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2008, 01:29:46 »
Hej igen Greven1!  Det är ju trevligt att du har fÃ¥tt stöd av Art Deco Krister, men du fÃ¥r ursäkta men det är min uppfattning att det är mkt sällsynt att företag luras av vanliga människor (kunder), det brukar vanligtvis var precis tvärtom. Jag förstÃ¥r att du känner behov av att gÃ¥ i försvarsställning för att kanske kunna Ã¥tervinna förtroendet, men jag köper inte riktigt dina argument.
Hur länge har du haft ditt företag Krister?? Du måste väl ändå ha rutiner och arbetssätt som reglerar de arbeten som ni utför, och skriftliga överenskommelser vad som gäller mellan er och resp kund eller?? För du är väl inte helt ny och grön inom branchen eller??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2008, 01:38:03 »
Hej igen Greven1!  Det är ju trevligt att du har fÃ¥tt stöd av Art Deco Krister, men du fÃ¥r ursäkta men det är min uppfattning att det är mkt sällsynt att företag luras av vanliga människor (kunder), det brukar vanligtvis var precis tvärtom. Jag förstÃ¥r att du känner behov av att gÃ¥ i försvarsställning för att kanske kunna Ã¥tervinna förtroendet, men jag köper inte riktigt dina argument.
Hur länge har du haft ditt företag Krister?? Du måste väl ändå ha rutiner och arbetssätt som reglerar de arbeten som ni utför, och skriftliga överenskommelser vad som gäller mellan er och resp kund eller?? För du är väl inte helt ny och grön inom branchen eller??

Mvh Raffen.
sÃ¥ du menar pÃ¥ fullaste alvar om en av dina nära vänner ber dig om en gentjänst för att du fÃ¥tt hjälp av honnom tidigare att hjälpa en av hans anställda sÃ¥ skulle du rätta dig efter ett skriftligt avtal ??  är du frÃ¥n en annan planet!!
behöver nÃ¥gon jag känner hjälp eller en gentjänst  dÃ¥ är jag först att ställa upp.

jag har rutiner som är normalt väldigt strikta ut mot kund men inte mot mina vänner.
har haft 12-16 anställda sedan -99 så en del dummheter har jag lärt mig.

är du en vanlig människa eller luras du ?  fniss
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2008, 01:38:31 »
Är väl inte omöjligt kunden ville ha  det sÃ¥ här, ville kanske betala svart eller inte betala alls, tänkte kanske lura till sig grejorna, alla vet väl hur det är att jobba mot privatpersoner.
Verkar vara en rätt stor investering om man inte har några pengar.
« Senast ändrad: 16 januari 2008, 01:45:19 av whynot »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2008, 01:46:59 »
Hej igen Greven1!  Det är ju trevligt att du har fÃ¥tt stöd av Art Deco Krister, men du fÃ¥r ursäkta men det är min uppfattning att det är mkt sällsynt att företag luras av vanliga människor (kunder), det brukar vanligtvis var precis tvärtom. Jag förstÃ¥r att du känner behov av att gÃ¥ i försvarsställning för att kanske kunna Ã¥tervinna förtroendet, men jag köper inte riktigt dina argument.
Hur länge har du haft ditt företag Krister?? Du måste väl ändå ha rutiner och arbetssätt som reglerar de arbeten som ni utför, och skriftliga överenskommelser vad som gäller mellan er och resp kund eller?? För du är väl inte helt ny och grön inom branchen eller??
Mvh Raffen.
sÃ¥ du menar pÃ¥ fullaste alvar om en av dina nära vänner ber dig om en gentjänst för att du fÃ¥tt hjälp av honnom tidigare att hjälpa en av hans anställda sÃ¥ skulle du rätta dig efter ett skriftligt avtal ??  är du frÃ¥n en annan planet!!
behöver nÃ¥gon jag känner hjälp eller en gentjänst  dÃ¥ är jag först att ställa upp.
jag har rutiner som är normalt väldigt strikta ut mot kund men inte mot mina vänner.
har haft 12-16 anställda sedan -99 så en del dummheter har jag lärt mig.
är du en vanlig människa eller luras du ?  fniss

Hej igen Greven1! Jodå jag är en helt vanlig människa, och från just den här planeten förstår du Krister, och om du nu har lärt dig en hel del genom åren som du säger, så kan man ju fråga sig hur du kan göra bort dig så gruvligt just när det gäller genom en vän som du själv säger, för det var ju bland det första man fick lära sig, att släkt och vänner kan ju oftast vara allra värst. Så i det fallet kan det nog vara som allra viktigast att ha allt på pränt.

Mvh Raffen
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2008, 01:53:07 »
Hej igen Greven1!  Det är ju trevligt att du har fÃ¥tt stöd av Art Deco Krister, men du fÃ¥r ursäkta men det är min uppfattning att det är mkt sällsynt att företag luras av vanliga människor (kunder), det brukar vanligtvis var precis tvärtom. Jag förstÃ¥r att du känner behov av att gÃ¥ i försvarsställning för att kanske kunna Ã¥tervinna förtroendet, men jag köper inte riktigt dina argument.
Hur länge har du haft ditt företag Krister?? Du måste väl ändå ha rutiner och arbetssätt som reglerar de arbeten som ni utför, och skriftliga överenskommelser vad som gäller mellan er och resp kund eller?? För du är väl inte helt ny och grön inom branchen eller??
Mvh Raffen.
sÃ¥ du menar pÃ¥ fullaste alvar om en av dina nära vänner ber dig om en gentjänst för att du fÃ¥tt hjälp av honnom tidigare att hjälpa en av hans anställda sÃ¥ skulle du rätta dig efter ett skriftligt avtal ??  är du frÃ¥n en annan planet!!
behöver nÃ¥gon jag känner hjälp eller en gentjänst  dÃ¥ är jag först att ställa upp.
jag har rutiner som är normalt väldigt strikta ut mot kund men inte mot mina vänner.
har haft 12-16 anställda sedan -99 så en del dummheter har jag lärt mig.
är du en vanlig människa eller luras du ?  fniss

Hej igen Greven1! Jodå jag är en helt vanlig människa, och från just den här planeten förstår du Krister, och om du nu har lärt dig en hel del genom åren som du säger, så kan man ju fråga sig hur du kan göra bort dig så gruvligt just när det gäller genom en vän som du själv säger, för det var ju bland det första man fick lära sig, att släkt och vänner kan ju oftast vara allra värst. Så i det fallet kan det nog vara som allra viktigast att ha allt på pränt.

Mvh Raffen

jaa såå orolig e jag inte då det e upphandlat att allt skall ske på löpande räkning + material.
sedan om kunden avbryter mitt i pågående arbete så måste det vara helt upp till kunden.
o sedan komma o pÃ¥stÃ¥ att de är undermÃ¥ligt utfört dÃ¥ det inte ens är upphängt färdigt  mÃ¥ste vara ett dÃ¥ligt skämt.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2008, 02:00:06 »
de som stör mig mest är att han får en dels sympati på grund av lögner.

framför allt de som inte får min sida av denna tvist.
tror personligen att det är meningslöst att argumentera med sverker o kommer att i stället att ställa kunden till svars för detta på hopp o nästan svart listning av mina kunder.

ni ser ju själva !! de flesta som skriver här har känne dom om vvs o ändå så e det lätt att ta parti för denne kund.

svårt o inte roligt.

men jag får väl skylla mig själv för att jag velat hjälpa en stackars sate med dålig ekonomi.

go natt.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra-pumpen
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2008, 02:02:19 »
jaa såå orolig e jag inte då det e upphandlat att allt skall ske på löpande räkning + material.
sedan om kunden avbryter mitt i pågående arbete så måste det vara helt upp till kunden.
o sedan komma o pÃ¥stÃ¥ att de är undermÃ¥ligt utfört dÃ¥ det inte ens är upphängt färdigt  mÃ¥ste vara ett dÃ¥ligt skämt.

Hej Greven1!  Du fÃ¥r Ã¥terigen ursäkta mig Krister, men dina förklaringar lÃ¥ter inte särskilt trovärdiga. Har du skött dina Ã¥ligganden/Ã¥taganden pÃ¥ rätt sätt sÃ¥ finns det regler och förordningar som styr detta fullt ut, och jag kan inte se att dina anklagelser gentemot kunden skulle vara särskilt fruktbara, utan ansvaret kommer nog oavsett vilka dÃ¥liga förklaringar du än kommer att ha, att vila tungt framöver pÃ¥ dina axlar Krister, det kan du vara säker pÃ¥.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 339
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!