0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kave, jag förstår inte vad du menar, jag står fast vid min åsikt att LV är effektivare.Optima 600 har cop 3 vid 7 ºC ger 5,2kWh till huset.CE50 har cop 2,9 vid 20 ºC och ger 5kWh till huset.Men med Optiman väljer man själv hur man vill ventilera.rolster, jag håller med dig fullständigt, det enda vettiga är att jämföra förbrukning vid olika driftsförutsättningar med olika vp som forumdeltagarna på ett ärligt sätt delger oss. Jag tror jag skulle kunnat köra lite billigare med en CE50 än med min IVT490. Jag ligger nu på ca 5500kWh om året (utan någon form av extravärme), kanske kunde jag spara 500-1000kWh . Omräknat i pengar skulle det ta 80år innan det bytet lönar sig. Får jag garanti att jag kan räkna hem en sån affär, köper jag en bums. Föresten, håller de så länge? Nu skall jag leta upp en test som CZ hänvisar till, trodde de var emot tester, utgår från att de själva medverkar i testet.
Hmmm.... borde nog finnas en plats här på forumet där alla kunde skriva ner sin förbrukning , typ av uppv.system , hustyp , byggår asv , och därefter ENKELT kunna jämföra .Kanske inte HELT rättvist , alla har ej separat ELmätare på sina värmepumpar , men i alla fall enklare än nu .Det verkar finnas ett visst motstånd mot Comfortzone , det är nog bara för comfortzone-ägarna nu att "bevisa" att de är effektiva och lågförbrukande ! För det är onekligen en intressant maskin... Vore intressant att höra någon Ä-hus ägare som kastat ut sin gamla nibe 310p , och köpt comfortzone istället . Ifall förbrukningen sjunkit något eller ..... ?
Jag undrar bara en sak hur nyttigt är det att köra ner till -15 med r134 gas??
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 07 januari 2008, 22:01:25Jag undrar bara en sak hur nyttigt är det att köra ner till -15 med r134 gas??Kanske inte jämförbart men jag kör -20 i frysen med R134.
Citat från: Maba skrivet 08 januari 2008, 20:55:51Citat från: Nisse-Gurra skrivet 07 januari 2008, 22:01:25Jag undrar bara en sak hur nyttigt är det att köra ner till -15 med r134 gas??Kanske inte jämförbart men jag kör -20 i frysen med R134.ööööhhhh ja just det...... ......men du kör inte kondensorn till kylen i 55 gradig värme???
På CZ:s hemsida finns ett diagram som visar skillnaden mellan CE50 och 2 kW flvp. Med 20 MWh energibehov per år blir besparingen ca 6-7 MWh/år. Prisskillnaden är väl ca 20 000 kr så det tar inte mer än ca 3 år att tjäna igen investeringen. Det är inte många värmepumpar som har så bra kalkyl.
20 MWh är ganska mycket. Antar att de flesta moderna hus söder om Dalälven behöver betydligt mindre än det. Vårt tidigare Älvsbyhus på 160kvm i Stockholm behövde 10MWh, vårt nuvarande som är ganska stort ligger kanske på 15-16MWh brutto. Då blir besparingeffekterna med en CZ betydligt mindre, och i synnerhet i områden där det inte många månader om året man behöver all effekt som en CZ ger.
Citat från: leat skrivet 08 januari 2008, 22:46:1520 MWh är ganska mycket. Antar att de flesta moderna hus söder om Dalälven behöver betydligt mindre än det. Vårt tidigare Älvsbyhus på 160kvm i Stockholm behövde 10MWh, vårt nuvarande som är ganska stort ligger kanske på 15-16MWh brutto. Då blir besparingeffekterna med en CZ betydligt mindre, och i synnerhet i områden där det inte många månader om året man behöver all effekt som en CZ ger.leat: Återigen, har man ett litet värmebehov så är det väl frågan om man alls ska en värmepump. Samma argument kan du använda mot alla sk energibesparande system. Hur logiskt är det att investera 140.00 i bergvärme då? Eller 120.000 i lvvp vid det energibehov om 10MWh? Besparingen är självklart i % i alla sammanhang, inte i rena KWH. Grundläggande hos samtliga värmepumpar.Jag kan dock inte förstå hur ni inte sparar något sedan i mars med er CE. Är den verkligen installerad ordentligt?