0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det bör inte medföra några problem att köra med ett DeltaT på 25-30 ºC så länge du har så kall VB-r = skiktning och ingen omblandning !problem kan uppstå om du fördärvar skiktningen vi högt värmeuttag/fullt öppen shunt, den kan då få för hög VB-r och lösa på HT !men kan du bara upprätthålla den kalla VB-r:en så är det inga problem, bara fördelar !mvh. ACE
ta ut vatten i botten på tanken (det kallaste) som VB-R (till pumpen) och värm med högt deltaT över pumpen !(det är i ditt fall inte fel att ha ett deltaT på 15-20 ºC,.... tex in 25, och ut 40-45 ºC !det finns för många som blandar ihop äpplen och päron !
om man har radiator retur ihopkopplat med VB-R så innebär det att denna temp blir densamma som temp botten radiatoreroch ett högt DeltaT över pumpen innebär att radiatorn är ineffektiv (kall i botten), och en högre framledning krävs för att upprätthålla radiatoreffekten !
2. jo bottenvattnet blir kallare om du bara undviker omblandning= bibehållen skiktning ! (radiator-returen in på högre punkt)
Ok. Jag är med på allt utom detta:Citat från: ace skrivet 02 januari 2008, 23:10:302. jo bottenvattnet blir kallare om du bara undviker omblandning= bibehållen skiktning ! (radiator-returen in på högre punkt)Hur kan bottenvattnet vara kallare än radiator-returen. Vad är det som kyler det?mvh
hej som korvspad men då måste det vettigaste va att ta kallt vatten i botten å returnera 45 grader i topp + att sätta upp styr givaren högt i tanken så man inte står å värmer en stor mängd vatten i onödan + att man får kallare botten i tanken iomed den värmer mindre långt ner i tanken eller
jag vet av erfarenhet att botten på tanken blir kallare än radiatorreturen vid ingång mitt på tanken , antar att det beror på energiöverföring/skiktning, värmen stiger...mmkanske nån annan som har ett vetenskapligt svar på varför ?