0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, frågan är fortfarande: Får man ett golv utan svikt om man lägger spårad spånskiva direkt på golvbjälklag cc60? Normalt lägger man ju golvspån direkt på golvbjälklag men frågan är hur mycket de utfrästa spåren påverkar svikten? Jag har tänkt mig i ordning golvbjäklag cc60 (Nivell) / spårad spånskiva med plåtar och rör / 14mm parkett. Några kommentarer?
Citat från: utopiazz skrivet 28 december 2007, 23:19:06Normalt lägger man inte glespanelen under golvspånet eftersom konstruktionen (golvspån+övergolv) blir för tjockt ovanpå värmegolvet för att få bäöst "prestanda"Hur mycket isolerar spånskivan egentligen? Jag la bara 10mm golvspån men nu måste jag ha nästan 50 ºC framledning vid 0 ºC ute för att hålla 20 grader i rummet. Kanske golvgips leder värme bättre? Eller kanske det beror mest på att plåtarnas yta bara är knappt hälften av rummets och att rummet har två ytterväggar, halvtaskig isolering och att angränsande rum har lägre temp.
Normalt lägger man inte glespanelen under golvspånet eftersom konstruktionen (golvspån+övergolv) blir för tjockt ovanpå värmegolvet för att få bäöst "prestanda"
Men det stora problemet är nog snarare att du har för glest mellan slingorna. För 20mm slang brukar cc30 rekommenderas och för 16/17mm slang cc20-25.