Jag har en IVT/ES480 + Solfångare enligt nedan:
Inkommande kallvatten till värmepumpens varmvattenberedare har jag istället kopplat till en 300l varmvattenberedare(OSO Hotwater Solarex RTV-VE) med solslinga.
Utgående från solfångarberedaren går, via blandningsventil ca:60 ºC, till kallvattenintaget till beredaren i VP:n. Det finns nämligen ingen blandningsventil på utgående VV från VP:n, och jag vill inte ha 98 ºC i VP-beredaren.
Pumpen slipper göra varmvatten då solen gör jobbet, nu på vintern så jobbar solfångaren mot väldigt låga temperaturer då solberedaren bara fungerar som en förvärmning.
Nu är det tyvär inte många soltimmar, men för några veckorsedan hade vi en solig dag och då fick jag upp 22 ºC med solens hjälp. 22 ºC in till VP:n istället för 8-9 ºC Thumbsup.
Har 40 vaccumrör från SfinxSolar kopplat till soltanken. Har ännu ingen värmemängdsmätning men det kommer nog med tiden. Trots den dåliga sommaren som vi hade här på Hallandskusten 2007 så klarade min anläggning varmvattnet maj-aug till 99%.
Har dock snålspolande munstycken i kök och dusch + en fru från småland
Jag älskar min solvärmeanläggning, ekonomiskt? Nej! Underbart roligt teknik- och miljöprojekt? JA