Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 Med solfÃ¥ngare  (läst 3831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slicemenice

  • Svetsaren
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 490 Med solfångare
« skrivet: 17 december 2007, 19:44:29 »
Så här ligger det till...

Idag har jag ett nybyggt hus energisnÃ¥lt efter konsten alla regler och är sugen pÃ¥ att sätta upp sol fÃ¥ngare. Själva installationen sköter jag själv även en lisenssvetsare kan bocka smÃ¥ rör om det kniper  ::). Nu är frÃ¥gan värme pumpen har en rostfridubelmatlad bredare varmvatten 163 liter och en värmevattens mantel pÃ¥ 57 liter. I värmevattens mantlen finns tvÃ¥ uttag för en extern värme källa.

Jag hade tänkt mig att ladda mantalen med sol värme via en VVX. Värmepumpen håller allt mellan 45 - 55 från start till stopp är det möjligt med vacumrör höja till 85 - 90 grader.

Nu vet jag vad alla tänker (Du har ju en dunder snÃ¥l värmepump IDIOT  huvuddunk varför krÃ¥ngla till det sÃ¥ förbannat)


Men saken är den att jag sattsar på att vara så miljövänlig som möjligt och desutom kommer installationen bli välldigt bilig tack vare mitt yrkes val.

sÃ¥ hur mÃ¥nga rör kan man sätta pÃ¥ en sÃ¥ liten volym som 220 liter redan värmt vatten utan att behöva häva för stora volymer varmvatten i avloppet sommar tid ?   
« Senast ändrad: 17 december 2007, 19:46:38 av slicemenice »
Absentem laedit, qui cum ebrio litigat -- "Den som grälar med en berusad skadar en frånvarande"

Contraria contrariis curantur -- "Motsatser botas av sina motsatser"

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 Med solfångare
« Svar #1 skrivet: 17 december 2007, 20:22:39 »
Hej,

Tror nog att Du bör satsa på en extern soltank, och använda möjligheten till "acktankstyrning" som Rego 400 ver 2.5 kan hantera.
Misstänker att volymen blir ohanterligt liten annars. Vore det lagom med sol varje dag så kunde ju en så lite volym funka, men tyvärr ser ju inte vårt Svenska väder ut så.

Cronos

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 Med solfångare
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2008, 22:27:41 »
Jag har en IVT/ES480 + Solfångare enligt nedan:

Inkommande kallvatten till värmepumpens varmvattenberedare har jag istället kopplat till en 300l varmvattenberedare(OSO Hotwater Solarex RTV-VE)  med solslinga.
Utgående från solfångarberedaren går, via blandningsventil ca:60 ºC, till kallvattenintaget till beredaren i VP:n. Det finns nämligen ingen blandningsventil på utgående VV från VP:n, och jag vill inte ha 98 ºC i VP-beredaren.

Pumpen slipper göra varmvatten då solen gör jobbet, nu på vintern så jobbar solfångaren mot väldigt låga temperaturer då solberedaren bara fungerar som en förvärmning.
Nu är det tyvär inte många soltimmar, men för några veckorsedan hade vi en solig dag och då fick jag upp 22 ºC med solens hjälp. 22 ºC in till VP:n istället för 8-9 ºC Thumbsup.

Har 40 vaccumrör från SfinxSolar kopplat till soltanken. Har ännu ingen värmemängdsmätning men det kommer nog med tiden. Trots den dåliga sommaren som vi hade här på Hallandskusten 2007 så klarade min anläggning varmvattnet maj-aug till 99%.

Har dock snålspolande munstycken i kök och dusch + en fru från småland ;)

Jag älskar min solvärmeanläggning, ekonomiskt? Nej! Underbart roligt teknik- och miljöprojekt? JA :D

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 230
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!