0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan inte logga systemen var för sig, av den anledningen att solfångarna påverkar COP på värmepumpen. Vilket är precis en av de effekter man vill uppnå, när solfångare å L/V-pump kombineras i ett system.mvh humlan.
hej det är ni som hävdar att ni spar bra på vintern inte jag jag hävdar att effekten är liten i det man ladar ner för att veta hur mycket ni laddar ner måste ni logga annars är era effekt siffror inte värda ett skvatt utan dom baseras enbart på vad ni tror eller vad ni vill tro loggningen bör ske utan att ha rört i hop 3st olika system som värmer iomed att annars vet ni knappast vad som värmer vad i en tank mitt behov av att logga ser jag som litet,jag hävdar att jag får ner lite å ingen ting vinter tid skulle det inte stämma så bör tempen i min tank ökaen sanning är ju dock att det solfångaren ger är varken mer eller mindre kwh än just vad den ger att hävda att en solfångare ökar cop värdet på Luftvärme pumpen för att man tillsätter energin solfångaren ger i tanken stämmer dåligt det enda man gör är ju att miska mängden energi som pumpen behöver göra sänker dess förbrukning det går lika bra att göra med ved flera x100 effektivare i såna fall så har ju min vedkamin ökat mitt cop värde till cop +200 på min luftvärme pump den har gått max 1 timme på 3 månader å ändå är huset varmt....sablar va bra min pump är å vilket cop jag har fått i min maskinbergvärmarna värmer brislangen för att få bättre cop iomed det blir bättre förhållanden för pumpen att jobba i dvs gör värmebäreren mindre kall ändrar pumpens förutsättningar så den enklare kan plocka energi =bättre cop
Du kan dribbla hur Du vill med det där, faktum kvarstår att man får ut mer effekt, mer vv, mer energi, (välj själv) genom att låta VP:n få bättre förutsättningar att jobba med. Å i min värld, är det detsamma som ett förbättrat/förhöjt COP.. Dessutom ser jag själv vad som händer, när solslingan i tanken blir varm, det blir direkt nån grad höjning in/ut från VP:n. Helt logiskt eftersom framledningstempen påverkas av den högre temp som vattnet får i närheten av uttaget. Ännu bättre hade försstås varit att värma direkt på framledningen till VP:n, men då behövs mer kringutrustning + att jag inte är klar över hur lätt det blir att hålla lagom temp över vvx... Så det projektet skippade jag..., mest på grund att det redan fungerar bra som det är...mvh humlan.
Jag har frågat dig två gånger vart i Sverige du bor Lan. Det har du inte ens svarat på.Alltså undviker du de enklaste frågorna. För du är väl rädd för sanningen.Vart har du nu fått för dig att solens instrålning är 1000w. Nu juger du ju ingen.
Måste nog hålla med Dr:n angående COP.Möjligen har man olika defintioner på COP, min defintion för en värmepump är: uteffekt/ineffekt på värmepumpen och enda sättet att variera detta är att ha varmare på kallsidan eller kallare på varmsidan.Hur en solfångare kan ändra nån av dessa parametrar på en L/V pump förstår jag inte. På en bergvärme kan man värma brinen så där finns ju ett alternativ.