hej
jag förklarar gärna...
enda missen med att lada i topp å temp styra inladdningen är att man alltid laddar in 50
grader ,,,är det dåligt väder så blir följden att du laddar in en mindre mängd 50gradigt vatten än vad man tex skulle ha fått ut 32gradigt vatten
* Då har du energiförlust där. Det är vi överens om, eller?.
verknings graden sjunker med ca 10% jämfört med att ladda vid låga temperaturer
den någt lägre verknings graden kompenseras lämpligast enligt humlans recept
fler rör
energi mängden som tappas med toppladdning å lite högre temp är enligt stig liksom försumbar vinsten med snabbt varmvatten är större
å det går att kompensera förlusten in med effektivare utrustning för tillverkning av varmvatten .dvs höja verknings graden i andra ändan resultatet bör bli det samma i slutändan.
*Öhh jaha, så du tar i ena näven och ger i den andra. Problemet är ju att insidan inte ger allt som den kunde. Alltså så får du en förlust som måste kompenseras med något annat = du förlorar energi från solfångarna som du aldrig kommer åt.
jag "tror" samtidigt att vinsten med en bättre skicktad tank uppväger lite,dessutom är det en termostat som styr inladdningen =justerbar
det går ju att sätta termostaten till 30 grader om man vill så laddar man in från 30 å uppåt
har även testat att köra med fast flöde å utan termostat,då styr tempskillnaden
i tank/solfångare start stopp av inladning
felet med det är att om solen börjar tokladda vill man ju automatiskt öka flödet i laddkretsen
men det måste tyvär göras manuellt om du inte kör med en termostat .
* Optmal skicktning är rätt, det gäller bara att komma på hur.
å till det med solfångare till en pump
visst har du en kostnad för att köra pumpen.men är pumpen inköpt å går +producerar varmvatten hyfsat billigt så är ju sanningen att kostnaden du ska spara in på är just den kostnaden du har för att producera varmvatten med pumpen
å den kostnaden du har för att göra varmvatten med pumpen är inte speciellt hög
så jag gissar på att den kostnaden är tung att tjäna igen med solfångare
du kan alldrig jämföra en solfångare å en pump pga att pumpen är i sig en hyfsat komplett lösning .....den fixar att värma å göra varmvatten helt på egenhand hyfsat billigt i princip hela året
den är inte ett stöd som funkar bra vissa tider på året å vid bra väder som solfångaren gör
till det med att förklara sanningar å undanhålla fakta/kostnader
visst då ni erkänner att solslingor å varmvatten slingor inte är helt optomala å redovisar
nackdelar med dom ...som jag vet finns ...omrörning i tankar,sämmre verknings grad,större kostnad i inköp mm mm
* Det finnns väl nackdelar med allt. Bla är ju längden, placeringen, materielet, dimmensionen viktig. Ett värmesystem kan aldrig bli optimalt. Det finns alltid förluster (mer eller mindre), gäller ju bara att minimera felmarginalen så nära 0 som möjligt. Annars så är vi ju tillbaka på direktel som billigaste lösning, just nu, i ett väl fungerande hus med isolering. Ingen krånglig utrustning, inte mycket som kan gå sönder.
det finns tester på skillnaderna med för å nackdelar så det är ju inte nått jag hittat på helt på egenhand
men

i väggen å avfärdar andra grejer med argument som krånglig skit eller
onödigt komplicerade
för man inte vill inse att det finns andra grejer som funkar lika bra om inte bättre än det man har som dessutom är billigare,lättare att installera mm mm ....löns det inte att argumentera

[/quote]