0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpar inte en bilmotor i sig en oerhörd massa luft, dvs ligger en normal ventilationskanal inom det område en bilsensor kan mäta skillnader inom?
En sak att tänka på i sammanhanget är att dessa givare inte gillar damm. Vid uppstart glödgas tråden som rengöring (mätvärdena blir bara rätt om den är ren), och enligt uppgift är det ett relativt vanligt problem att tråden brinner av för bilentusiaster som monterar öppet luftfilter på sina bilar.
En annan tanke är att montera en 'förträngning' i luftkanalen och mäta tryck efter den -- trycket borde kunna räknas om till flöde; Också detta en bilanalogi (mina bilar har MAP-sensor... ).
Jag tror att de flesta som har rengörning faktiskt gör det när man stänger av motorn. De värmer tråden upp till en minut för att bränna bort smuts.
Jo, det borde också fungera, fast då påverkar man samtidigt flödet. Fast det är kanske sa lite att det inte spelar nån roll. Risk för oljud kanske...
Hej! kanske är jag fel ute men kan du inte titta på fläktens kapacitet? där ser du ju oftast i specen hur många kubik / timme som fläkten kan transportera. Har du flera utsug bör du ju kunna uppskatta flödet i varje enskilt rör. Detta beror givetvis på frånluftsventilernas inställning , avstånd mm. men det borde ju ge dig en vink ialla fall mvh Jens
::::------<----------------- ------- under tryck i slangen och sug från donet. (frånluft) eller tvärtom i tilluft don.:::: vatten nivå _ : ::::: : : ...