Billigaste bra lösning kan var. (Finns många likvärdiga.)
Två maskiner enda vettiga.
Har själv en ARGO 35. (samma som SANYO 123) köpte på
http://www.tsfs.se/. Kommer att fungera bra för ditt hus om du kan placera den på nedervåningen. Jag värmer 160 kvadrat med den. För garaget bör du ha pump som kan gå ned lågt i temperatur i gragaet om du tänkt ha svalt. ARGO 35 vill inte gå under 16 C om jag minns rätt.
Panasonic har modeller som kan gå lågt. 10 C om jag minns rätt . NE9GKE . Minsta typen borde räcka om ditt garage är bra islorerat även i golvet. Skall du dit och mixtra kan du ställa upp temperaturen så blir det varmt fort. Jag skulle ta en SANYO 93 och köra 16 C . kostar inte mycket mer och maskinen är 3500 billigare. 3500:-Räcker till extra elen i ca 6 år eller så.
Avseende skrytsiffror har Panasonicpumparna bättre data men COP värdet som anges gäller en aldrig använd driftpunkt vid + 7 C ute och hög effekt. intressanta värdena är istället COP o på dellast vid +7 , 2 grader och effekt och COP vid fullast vid -7 , -15 C. Där är SANYO-maskinerna utmärkta och slår ofta andra maskiner.
Annat att tänka på är, Buller från utedel. SANYO maskin bör gärna stå på mark eller skruvas i betongvägg. Innedel är tyst men inte vacker, innedel är ganska hög. Svår få in över dörr etc.
Mikael