Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200  (läst 3146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Vrmepumpslogg_Nibe_1125-10_VPA300_200_Brinkvgen.pdf in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« skrivet: 29 november 2007, 01:14:58 »
För bakgrundsfakta se tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16601.0

Sammanfattar lite kort nedan:
Hus 191kvm
Byggår 1,5 plan 1967 (135kvm) 2/3 krypgrund, 1/3 garage - tillbyggt i bottenplan med pulpettak 1975 platta på mark
Tidigare förbrukning 27MWh (rel. stabilt i flera år - kollat med elbolag också) av ett äldre par
Dimensionerad för dåvarande förbrukning motsvarande 42MWh (inkl. hushållsel)
Konverterat från direktverkande el till vattenburet med golvvärme i bottenplan av gamla delen samt badrum på öv i gamla delen. Resten har fått radiatorer.

Nu har värmepumpen varit igång i en och en halv vecka. Den 17:e startade vi VV-produktion och den 19:e kopplades värmen in också. Efter att ha gjort några mindre justeringar så har en del mål uppnåtts. Jag har dock vissa problem som oroar mig.

Det första går nog inte göra så mkt åt i nuläget - och det avser rördimension på den ena stammen (även i viss mån de andra men inte lika allvarligt). Förresten så kopplade man 22mm koppar ut från pumpen till första fördelaren. Vore det inte bättre att utnyttja hela diametern som pumpen medger (28mm)?

Jag ligger nu på ca 20 starter per dag men jag anser att pumpen går alldeles för mkt. En del av förklaringen kan vara VVC som snurrar friskt - dessutom än så länge oisolerad i krypgrund (ca 10 grader varm) några meter (endast flexrör). Detta skall givetvis åtgärdas.

Temp.diff över VP är ca 6-7 grader. CP för VB står på max. CP snurrar även för golvvärmen med en tempdiff på ca 2-4 grader.

Värmen i gamla delen är det inga problem med. Skulle nog kunna sänka 1 eller 2 grader utan större problem (särskilt uppe). Tempen i utbyggnaden är dock för låg och orsakerna till det är (tror jag):
1. För klent framledningsrör (LK-pex 16mm)
2. För klent avstick till sista radiatorn som är 12kvm gästrum (12mm koppar)
3. Ingen tätningslist i tvättstuga (iofs. litet fönster men dock en viss påverkan)
4. Ingen radiator i allrum (25 kvm) som ligger med stora uterumspartier mot ett riktigt uterum. Uterummet har en luftvärmepump som inte fungerar samt en oljefylld radiator som ger några watt till rummet. Uterummet är dock att betrakta som kallt utrymme i dagsläget. Allrummet skulle försörjas från samma stam som tvättstuga, förråd och gästrum - men med tanke på att stammen är för klen redan för befintliga installationer så kommer det inte att fungera. Ny dragning är under utredning - under tiden kommer jag sätta in en elfläkt. Dimensioneringen av stammen gjordes av en rörmokare som jag uppfattade som kunnig och som jobbar för en relativt välrenommerad firma i Sthlm - dessvärre gav han mig ett dåligt råd i detta fallet.

Uppskattade rumstemperaturer (ska införskaffa några småtermometrar)
1. Gamla delen BV ca 22 grader över hela
2. Gamla delen ÖV - 3 sovrum med radiatorer ca 22-23 grader
3. Utbyggnad Tvättstuga 12kvm, ca 20 grader (får lite hjälp av elslingor i golvet som styrs av Devi550 och gör golvet ljummet mellan 7 och 9)
4. Utbyggnad Förråd 8kvm, ca 21 grader
5. Utbyggnad Gästrum 12kvm ca 18-19 grader
6. Utbyggnad Allrum 25 kvm ca 18 grader (har öppning mot stooort rum i gamla delen)

Har börjat föra lite statistik över förbrukningen men det är inte så mkt värden än så länge. Men som tidigare sagts så tycker jag att pumpen går på tok för mkt. Till exempel så har jag 18 timmars gångtid på 27,5 timmar på lite drygt senaste dygnet (65% gångtid). Då har det ändå inte varit särskilt kallt ute...

Ok - lite värden kommer här då:

Datum   Ute [C]   VBf bör   VBf   VBr   KBf   KBr   VP [h]   TS [h]   VP-starter   Temp inne   Kurva   Anm.
2007-11-17 15:00                                 9 (+0)   Pumpstart VV
2007-11-19 15:00                        0   13      9 (+0)   Pumpstart Värme
2007-11-27 20:30   -3   42   46   40   2   -1   113   0   159      9 (+0)   
2007-11-28 08:30   -5   44   47   41   2   -1   123   0   165      9 (+0)   
2007-11-29 00:00   2   38   41   34   4   0   134   0   177      9 (+0)   
Enklare att se i pdf-fil som är bifogad.


Kör på kurva 9 och har satt gradminuterna till 150. Tillskottet ligger på ytterligare 150.


Var skall jag börja????

Egna funderingar:
* Justera golvvärmen för ännu jämnare temp i bottenplanet av gamla delen (lite olika är det allt - men det består nästan av endast ett rum).
* Stryp radiatorer på övervåning något för att se om flöde omfördelas till den kalla utbyggnaden


Tacksam för all support!!!

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #1 skrivet: 02 december 2007, 19:31:40 »
Inte så mkt synpunkter ännu så jag får väl lägga till en egen tanke...  :)

Jag lutar åt att det kommer att krävas en volymförstorare också. Efter att ha följt pumpen så tycker jag att värmesystemet tappar framledningstemp väldigt fort (det kanske det alltid gör). Men om jag lägger in en förstorare på kretsen så har jag ju ett energimagasin som gör att tempen kommer ligga kvar högre under en längre tid - eller tänker jag fel?

Skall kolla hur anslutningarna ser ut på den gamla VV-beredaren (300l) och se om den kan gå att använda.

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #2 skrivet: 02 december 2007, 21:07:08 »
Hmmmm.... jag upptäckte just något som verkar vara en jättetavla av den första rörisen som var här och skruvade....

Radiatorkopplen är från MMA och jag var inne på deras hemsida för att se hur man lämpligast stryper dem. Läste av texten på fördelaren där det står "FEA". Enligt MMA så är FEA avsedd för 1-rörsystem och FA för 2-rörsystem (som jag har). Vad innebär då detta?

Jo enligt skissen som finns på MMA:s sida så kopplas en del av vattnet direkt förbi utan att passera radiatorn (om jag förstår skissen rätt). Är det så det fungerar? I så fall så skulle de ju förklara lite varför jag har så svårt att få varmt i utbyggnaden (förutom de faktum att det är klen stam...)

Läste av temperaturer med IR-temp på en radiator i urbyggnaden. Radiator uppe 41.6grader / radiator nere 29.8(!) grader. Rör in 42.0 grader / rör retur 34.8 grader. Något verkar vara generalfel...

//Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #3 skrivet: 03 december 2007, 11:31:35 »
Jepp du har fått fel koppel, det är bara att ta hem rörkrökaren så får han göra om.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #4 skrivet: 03 december 2007, 12:41:45 »
Det kommer en rörmokare idag eller i morgon! Ska bli riktigt intressant att se vad som händer med hela systemet efter att det kopplas rätt.

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #5 skrivet: 06 december 2007, 14:04:42 »
Ok - nu blir den en nystart av uppvärmningen av huset. Det är ett helt annat beteende på radiatorerna nu när vi har rätt fördelare  huvuddunk

Bara så jag inte gör några fel nu vid intrimningen så skulle jag uppskatta om ngn kunde hjälpa mig med en liten lista ellerå på vad jag skall börja med. Har beställt injusteringsratt för radiatorerna men än så länge får jag justera dem med skyddsratten.

Kör sedan tidigare på kurva 9. Komp. 0
Förut hade jag ett delta-T över VP på 7 grader prick. Återstår att se vad det blir nu...

Några parametrar som bör rangordnas (ni kan säkert fylla på med fler):
* Ändra kurva
* Schunta golvvärme
* Strypa radiatorer
* Ändra cirk. hastighet på CP-VP (nu på max) resp. CP-golvvärme
* Mäta upp temp. på resp. radiator / golvvärmeslingor / rum
* Justera golvvärmeslingor enligt lev. (LK)

Trodde jag hade hyfsad koll - men det känns som om man vill göra allt rätt nu när jag börjar om från 0 igen...

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Gixxer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gasar tills det rasar
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #6 skrivet: 07 december 2007, 15:13:24 »
Gradminuterna 150*5 = 750 ts.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #7 skrivet: 11 december 2007, 01:31:45 »
Kanske får ratta på TS senare men än så länge ligger det på 0 timmar...

Liter mer data som ngn kanske vill kommentera?

Rumstemp BV gammal del: 22,5-23,5 grader - shuntat ner värmen på golvet lite. CPgolvvvärme står på lägsta möjliga. Skulle kanske vara möjligt att ta bort den som Rickard föreslog i tidigare tråd.
Rumstemp ÖV gammal del: 23 grader - kraftigt strypta radiatorer
Rumstemp Utbyggnad tvättstuga (med dusch): 23 grader (understödd av elgolvvärme som går delar av dygnet)
Rumstemp Utbyggnad förråd: 21 grader (halvstrypt)
Rumstemp Utbyggnad gästrum: 20,5 grader - helöppet
Rumstemp Utbyggnad Allrum: 19,5 grader (fortfarande inga radiatorer....)

Aktuell kurva är 8(-2)

VP-starter 438 st (20,3 per dag)
VP-tid 263h
VP-start 19:e nov (värme)

Skulle helst vilja sänka 1 grad på BV i gamla delen samt 2 grader på ÖV i gamla delen. Utbyggnaden är ok (förutom allrummet, men det är en annan fråga). Hur åstadkommer jag detta enklast utan att slösa med resurserna?

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #8 skrivet: 11 december 2007, 09:42:54 »
Golvvärme: ställ ner shunten lite till, det är möjligt att du kan ta bort cirkpumpen där.
ÖV gammal del: stryp mer på radiatorerna.
Tvättstuga: -------------||-------------

Om temperaturen i förråd och gästrum ökar så sänk kurvan ett hack till på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning Nibe1125-10 VPA300/200
« Svar #9 skrivet: 11 december 2007, 09:57:43 »
Jo det är ju kanske det logiska - men jag är lite missnöjd med att jag måste strypa allt så mycket (förutom i utbyggnaden)...

Det enda som räddar upp det är kanske att få ut en ny stam till Allrummet i utbyggnaden. Allrummet kyler säkert omkringliggande rum en hel del också. Idealet hade ju varit att köra fullt öppet överallt förstås.

Nu i efterhand kanske det var dumt att bli övertalad till att ta en 1125 istället för 1135. Men tror ni att det är möjligt att åstadkomma ngt liknande om man "flyttar" shunten från golvvärmen till stamfördelaren och lägger hela gamla huset som en shuntgrupp? Det verkar ju som om övervåningen klarar sig med betydligt lägre framledningstemperaturer än utbyggnaden.

Skall prova också att köra en elfläktkonvektor på 750W i allrummet några dagar och se hur det påverka temperaturerna i omkringliggande rum.

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!