0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej joo visst om elpriset går upp med 500% så vist blir det andra förutsättningar,det håller jag med om men pumpen spar ändå pengarom ni nu kan vet å förstår hur saker å ting utveckas så ge mig råd nu ...så jag bor gratis om 10 år,det verkar som ni siar om framtiden om ni är så duktiga varför satte ni inte upp 6st mega stora vindsnurror för 15 år sedan så har ni inte behöft bry er i strömkostnaden jag räknar med priserna som är i dag,visst det blir säkert förändringar men kan ni svära på vad som händer sen att jag bara spar 500 kr i månden ...det kostar inte mer att göra varmvatten ska jag ställa mig å spola ut vatten bara för att öka min vatten förbrukning ?min solfångar anläggning har ca 90% täcknings grad om jag inte minns fel så hadde jag ett eltillskott på ca 150-170 kr på hela sommarenTa 500 kr x12 månader = 6000kr konstigt det är vad som anses som en normal förbrukning per år Sen att en luft vattenmaskin funkar på vintern bör ni ju veta om det finns dom som går ner mot 20minushar maskinen 6-8 kw effekt så bör den lätt fixa att både värma huset å göra varmvatten till ca minus 10 grader sen blir det lite för vekt men den fixar ändå att värma vattensen om ni satt i hop grejerna fel så vems fel är det ?en luft vatten maskin ska max jobba mot 40-45 grader resterande temp ska ni stoppa in med en elberedare så pumpen får bättre copmen vissa av er är ju helt alergiska att kompletera upp en befintlig temp med en separat elberedare så man får upp tempen till 65 grader på varm vattnet kostnaden för att göra det är marginell å man tjänar på det iomed pumpen får lägre arbets temp =bättre cop jag ids inte tjarva om det här längre fördelarna med en pump är uppenbara pumpen funkar i princip jämt oavsett väder ,rengn sol spelar noll roll pumpen ger totalt sett över året en bra inbesparing å inte bara på sommaren då man behöver energin som minst jaja spekulera vidare ni så roar jag mig med att räkna + och minus i dag....vad tomten kommer med får vi se....'
Du kan va lugn Anders, solfångare fungerar bra. Men som med allt annat, finns vissa regler/naturlagar att följa, om det ska fungera. Gör man det, å är medveten om begränsningarna, dess för/nackdelar är det inga problem...mvh humlan.
Kan man bygga ett hus som ett vacuumrör och sedan bo där i?.
skulle jag feta på rejält med fångare,,,så mitt behov av värme å varmvatten täcktes till större del så skulle jag förmodligen få varmgångs problem på sommaren å måsta dumpa ut ev överskott,det tycker jag verkar något onödigt..och dyrt då jag får betala 13 öre per liter vatten jag förbrukar,har jag inte nån större lust att spola bort 2m3 vatten bara för att kyla en anläggning som är rejält över dimentionerad för att ladda ner några få kwh energi på sen höst å tidig vinter...