0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur har ni löst problemet med att man förstör skiktningen när man har eldat? Man har ju inte lust att stoppa flödet genom vp pga frysrisken.
Det känns inte riktigt bra det heller. Låt säga att man laddar som jag har: 2300L. Sätter anslutningen i mitten så pajjar Måste finnas något bättre sätt. Får leta vidare.
Jag har sett de som använder en separat slinga mot VP:n med glykolblandning.Antingen överförs värmen till tanken via ett kamrörsbatteri i tanken eller en värmeväxlare utanför tanken.
När man använder sej av en ändlägesgivare som har föreslagigts, kommer det inte bli en massa startostopp av vp i onödan? Hur många starter per dygn är ok?
Flytta givaren till returen och sänk kurvan ca 10gr så har du ett trögt system som måste jobba länge för att nå brytlägena
Jag kollade min andra dator och jag kunde inte hitta bilden. Men vad jag menade var att du får ha en änlägesbrytare och sedan en annan brytare som du justerar för att få bra gångtider som låter shunten stänga en cm eller så.Jag tänkte att jag skulle prova detta och då tänkte jag byggt ett håll relä. Ändlägesbrytarn slår på vp och den är igång tills shunten nått den andra givarn.Men då hade jag tänkt buffra hela pannan inte köra direkt på radiator kretsen fast kond men ändå flytandeprojektet dog ut då jag inte hittade några bra givare för bygget får bli en vvm eller tekniktank i stället
Jag körde med något liknande i vintras, en variant av flytande kondensering med hjälpav shunt styrningen ,se bild ,brytaren aktiverar termostatingången på F2025när shunten närmar sig fullt öppen och bryter när shunten stänger till hälften.Panntempen håller sig då kring shuntautomatikens framlednings temp.Det långa sprötet ger hyffsat lång hysteres.Startar ca 1 gång i timmenVarmvattnet spetsades i en extern beredare.Mvh //Giro