Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ion ;joniseringsfunktion  (läst 13049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ion ;joniseringsfunktion
« Svar #15 skrivet: 01 december 2007, 09:26:38 »
Jonisering
Jonisering innebär förändring av antalet elektroner i en atom, som orsakas av att elektronen exciteras.

En elektron kan befinna sig i ett antal olika kvantsteg, så kallade "skal" runt en atomkärna (Bohr's atommodell). Skalen brukar benämnas K,L,M,N osv. Varje skal har en energinivå och det finns inga "mellanlägen". När en elektron exciteras, dvs. när man tillför energi till den, så hoppar den upp det skal med energinivån som ligger närmast under den tillförda energin. Med jonisering menas att en elektron exciteras så mycket att gravitationen och den elektriska kraften från atomkärnan inte räcker för att hålla kvar den längre.

Elektroner stannar aldrig länge i ett exciterat tillstånd(om det inte finns metastabila nivåer) och de kan aldrig hoppa ner mer än ett skal i taget. När en elektron deexciteras och hoppar ner ett steg, lämnar den ifrån sig en foton, alltså sänder ut elektromagnetisk strålning. Vilken typ av strålning det är beror på hur mycket energi elektronen lämnar ifrån sig. Energin beräknas med formeln:

E = h*f
där h är Planck's konstant och f är frekvensen för den elektromagnetiska strålningen och ju högre energin är desto högre är frekvensen. Energin som krävs för jonisering kallas för joniseringsenergi och beror på atomkärnans storlek.

Efter jonisering sker deexcitation först när elektronen har fångats upp av en annan atom eller jon.

Jonisering används mycket i luftrenare där partiklarna (t.ex. damm) laddas negativt och sedan fastnar på ett positivt laddat metallbläck. Jonisering är en mycket effektiv metod för att eliminera många farliga gaser som t.ex. formaldehyd, toluen, ammoniak, kolmonoxid, etc.
LJ

Utloggad mangart

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ion ;joniseringsfunktion
« Svar #16 skrivet: 02 december 2007, 19:16:54 »
Personligen är jag mycket skeptik till nyttigheten av dena funktion. Annan utrustning som t.ex. kopiatorer och laserskrivare görs numera med annan teknik än förr just för att komma ifrån joniserande coronatrådar. Dessa producerar ozon och det fanns filter i maskinerna just för att ta bort detta. Den s.k. fräsha doften är just ozon, som i svaga koncentrationer kan upplevas som att det luktar fräsht. Detta är raka motsatsen till vad det är. Ozon är extremt "ivrigt" att lämna ifrån sig sin tredje syreatom och därmed en extrem oxidant. Detta är verkligen inget nyttigt alls att andas in...

Marta, hvordan kan ionisering i en varmepumpe produsere ozon? Er en iongenerator i en varmepumpe egentlig coronatråder som i gamle laserskriver og kopimaskiner? Da er det jo motsatt funksjon, disse da jo dårligere inneklima. Sc:,h
Vi har jo også varmepumpe uten iongenerator, men med et belegg inne i pumpe som har ioniseringsfunksjon, f.eks Sanyo 93/123 og Mitsubishi(tror jeg), disse produserer vel ikke ozon?

Mangart

Utloggad wireman

  • expert pÃ¥ att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ion ;joniseringsfunktion
« Svar #17 skrivet: 02 december 2007, 20:07:10 »
Om man lägger på en hög spänning på en tunn tråd bildas det en corona runt
tråden och den avger ozongas. Jag jobbar som serviceingenjör med kopieringsmaskiner
och jag vet att om ozonet läcker ut i rummet så luktar det inte fräscht utan kunden
stänger av maskinen och felanmäler och stänger dörren till rummet.
Negativa joner är något helt annat. När du duschar produceras negativa joner
i luften pga. att varmvattnet slår sönder luftmolekylerna och frigör negativa janer.
Det är därför som folk sjunger i duschen. Det har en mycket possitiv inverkan på oss.
Negativa joner renar luften som vi andas in och motverkar fria radikaler.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ion ;joniseringsfunktion
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2008, 22:54:18 »
Om man lägger på en hög spänning på en tunn tråd bildas det en corona runt
tråden och den avger ozongas. Jag jobbar som serviceingenjör med kopieringsmaskiner
och jag vet att om ozonet läcker ut i rummet så luktar det inte fräscht utan kunden
stänger av maskinen och felanmäler och stänger dörren till rummet.
Negativa joner är något helt annat. När du duschar produceras negativa joner
i luften pga. att varmvattnet slår sönder luftmolekylerna och frigör negativa janer.
Det är därför som folk sjunger i duschen. Det har en mycket possitiv inverkan på oss.
Negativa joner renar luften som vi andas in och motverkar fria radikaler.
Bra säljpitch - nu skall jag minsann alltid ha på min joniseringsfunktion!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!