0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns en maxtid för VV-laddning på 45 minuter, sen växlar den över till radiatordrift. Om huset då inte har värmebehov så räknar den då ner 5? minuter innan den startar VV-laddning igen (jag tror att det inte är så bra att om kompressorn startar direkt efter att den stannat).
2. Om VV-temp är lika med eller under VV-start + 2 ºC då gradminutrarna går ner till noll så växlar den till VV-laddning.
4. Funkar också om värmebehov till huset finns, annars stannar kompressorn.
Citat från: Carl N skrivet 16 november 2007, 19:50:544. Funkar också om värmebehov till huset finns, annars stannar kompressorn.Men varför inte om värmebehov inte finns? Och hur räknar den på värmebehov i detta fall egentligen? Räknar den gradminutrar "i blindo" medan den laddar VV eller stoppar den helt enkelt gradminuterräknaren under VV-laddning? Växlar den sedan över till radiatorkretsen för att kolla om det finns värmebehov, eller har den räknat ut det själv med "död räkning"?
Nåt som jag inte kollat är om det blir "bättre" om värmestopp är aktiverat, alltså att det är så varmt ute att cirkpumpen på varma sidan bara går vid vv produktion.Alltså om tillåten vv tid är oändlig då?Visst finns den funktionen på Nibe?
Sedan märkte jag oxå att den börjat läcka runt TS värmepatronen...är det bara att spänna fast hårdare måntro ?
Enda märkliga jag sett är att VB fram temp följer med varmvatten temp under "tillverkning" av varmvatten.(Sen när pumpen äntligen fått upp tempen till 53 grader så sjunker det i normal takt....imotsats till förra gången jag hade växelventil problem)