0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu när det är -2 grader 10 november, så klarar solfångarna att leverera vv å värme Thumbsup Kan det bli bättre? Verkligen kul att se hur bra det kan fungera, även den här årstiden, när Solen lyser... Det blir iaf några timmar mitt över dan som inte VP:n behöver jobba.. Å nu har Vi en 1" snö åxå, så det blir extra bra snurr på rören.mvh humlan.
Ja, du och en del andra har ju den fördelen att rörena inte blir snöbemängda, men frosten, det hade du väl i morse, och den försvinner när det blir +grader runt rörena med hjälp av fasadens strålningsvärme som den också fångar upp av solen, eller hur funkar det?
Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.
Citat från: leifa.k skrivet 10 november 2007, 14:51:42Ja, du och en del andra har ju den fördelen att rörena inte blir snöbemängda, men frosten, det hade du väl i morse, och den försvinner när det blir +grader runt rörena med hjälp av fasadens strålningsvärme som den också fångar upp av solen, eller hur funkar det?Kan inte påminna mig att jag sett nån frost på rören nån gång @ Chunlan. Nej har ingen som helst koll på hur mycket jag laddar ner. Men tempen låg på ca +55-58 grader in till tanken.mvh humlan.
Citat från: leifa.k skrivet 10 november 2007, 15:48:55Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.Jag ska inte svära på att det inte blir nån frost, men jag kan inte påminna mig att jag sett det nån gång. Kommer inte ihåg att det skulle ha varit frost på dom gamla Lartec-panelerna, som satt på väggen heller...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 10 november 2007, 16:16:56Citat från: leifa.k skrivet 10 november 2007, 15:48:55Det blir alltså ingen frost som lägger sig på med lodrät/fasadmontering. Skillnad du, här ligger det en skaplig is/snöskorpa på rörena.Jag ska inte svära på att det inte blir nån frost, men jag kan inte påminna mig att jag sett det nån gång. Kommer inte ihåg att det skulle ha varit frost på dom gamla Lartec-panelerna, som satt på väggen heller...mvh humlan. Kan det lilla taket som finns ovanför panelerna hjälpa mot frosten? lika som en carport håller frosten från bilrutorna?Isåfall skulle ju ni som har en kraftig lutning på era paneler kunna sätta någon skiva ovanför panelerna som ligger i "rätt" lutning för att få in solen hela vägen till högsta punkt på panelerna.
Halvmulet idag men snön levererar - 8 kWh under 3 timmars laddning minskar i alla fall eldningstiden i kökspannan en del.