0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fördelar med luftvärmepump(ar) gentemot pellets:*bekvämt*ACFördelar med pellets gentemot luftvärmepump(ar):*jämnare värme*större besparingKom precis på ett alt. till som iaf jag skulle tänka över ordentligt, nämligen en braskamin.Finns murstocken någorlunda centralt placerad i huset, så vore kanske en braskamin inte så dumt, du får en ganska fin en för 25kkr.Den här satte jag in i vårt förra hus, håller värmen hela natten, ca 25kkr. http://www.handol.se/modeller/sofiero.asp?ID=UTFORANDE&MENY=SOFIERO
Men iom att man får med varmvattnet på pellets under ca 8mån, så borde väl den totala besparingen bli större än om man kör luftvärmepumpar.Det hänger iofs på pelletspriset, såg en annons, 2400kr/ton.200m2, varav 100m2 källarvåning, det vill nog ha en hel del energi, vare sig det kommer från vp eller pellets.
1. Installera en varmvatten beredare på c:a 100 l(Har kombipanna fr. olja/el från 2002)?Använda oljeradiatorer med elektronisk termostat; för exakt temperaurreglering och maximal livslängd?
Hej igen,tack vare ångerrätted vid distansförsäljning, blev det en Mitsubishi MSZ-FD35VAH "Kirgiamine+" istället för HE12:an .-Kovände när jag tog del av Mitsubishins data och när jag läste Energimyndighetens test! ThumbsupEftersom ekonomin inte tillåter någon L/V-VP, kommer jag använda min kombipanna; el/olja(Värmebaronen från 2002)till tillskottsvärmen samt varmvatten.-Ekonomiskt försvarbart att använda eldelen till beredning av tappvarmvatten/tillskottsvärme vad gällerdriftskostnader jämfört med oljeradiatorer eller oljedrift?Troligtvis blir det konvertering från olja till pellets nästa år(~ 25.000 kr för pelletsbrännare, veckoförråd och matarskruv inkl. installation).När luft/luft VP:en gjort sitt(Förhoppningsvis om 15 år) blir det troligtvis en Luft/vatten-VP.Med varma VP-hälsningar IngemarNågon som vet om pellets funkar bra/är lönsamt till att värma tappvarmvatten?
...Om du nu ändå har vattenburet system kanske det skulle fungera med en "Nordenberedaren"....