Hej Olle,
du får ursäkt mig i mitt förra inlägg.
Det var sent och hjärna och fingrar fungerar inte som de skall.
Vad jag menade med att man kan ställa in temperaturen för avfrostningsstart, var att det är en fysisk grundinställning beroende på gas och dimensionering av vårmexäxlaren i enheterna.
Det betyder att beroende på kapacitet i ytter/innerdel och om det är 407/410 så blir värdet på denna temperatur givet.
Detta är inte någonting man programmerar bort.
Däremot själva avfrostningscykelns längd och frekvens/dag blir en programeringssak.
Du har rätt att en maskin som avfrostar ofta tar energi ut ur huset, men å andra sidan så minskar ju verkningsgraden på maskien med ökad nedisning.
Det äe i så fall bättre att frosta av oftare, än att låta en maskin gå på fullast, men inte ge någon värme i huset.
Jag vet ej om det går att byta eller programera om kretskortet på den maskinen.
Detta är i mitt tycke en "fulpump" , betydligt mer än sidoimporterade Panasonics, e.t.c.
Vad gäller E9 som frostar av för frekvent, så tror jag att det är för lite köldmedia i maskinen.
Invertermodellerna frostar på betydligt mindre än on.off maskinerna.
Nu tycker jag att man inte skall såga ner en maskin med R407C, då gasen är det inget fel på alls, utan det hänger mer ihop med konstruktionen på maskinen.
Vi har satt upp ett flertal Mideor som ger fin värme, men tyvvär med ibland kärvande 4-vägsventiler, detta har vi naturligtvis åtgärdat kostnadsfritt för kunderna.
Jag är ledsen för din kompis skull.
Mvh
Tomas