0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte om jag har för många starter (30/dygn) men jag tyckte att det verkade bra att kunna begränsa antalet möjliga starter. Att ändra gradminuterna gör ju att kompressorn går längre och får då även högre framlednings-temperatur, speciellt vid lågt effektbehov, och risken är stor att kompressorn stannar på VB-diff. Har den stannat på VB-diff så har kompressorn inte "ätit" upp alla gradminuter och det dröjer inte länge innan nästa kompressorstart, allt för att hålla rätt temperatur i huset. Hög framlednings-temperatur ger lågt COP. Om man istället ändrar (ökar) tiden mellan två starter så tvingas kompressorn att vid lågt effektbehov samla på sig fler gradminuter innan start och får då automatiskt en längre gångtid. Det har inte diskuterats speciellt mycket om funktionen i meny 5.3 men eftersom den finns så är det väll dumt att inte använda den.
Går VV-laddningarna också på "tid mellan starter"? Då får du väl avsevärt minskad VV-kapacitet med din inställning, då VV-laddningen ofta kräver ett par-tre starter för att komma upp i temperatur igen efter en dusch eller annat större uttag?