0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.I båda fallen krävs tillskott från annat håll.Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.
Citat från: Gonzo skrivet 30 november 2007, 17:28:34Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.I båda fallen krävs tillskott från annat håll.Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.Definera "klarar mig", vilken innetemp har du ?
Citat från: D_Sundsvall skrivet 02 december 2007, 23:50:03Citat från: Gonzo skrivet 30 november 2007, 17:28:34Jag tycker att Panasonics programmering av He pumparna lite liknar Sanyos -20 spärr.I stället för att helt slå av pumpen så kör man "safe" och tokafrostar i stället.I båda fallen krävs tillskott från annat håll.Jag tror att detta är en programering som kom till efter de avisningsproblem som He hade från början. Det hade varit kul att få prova en "ispump" med den första programvaran.Men, jag får nog vara nöjd med att klara mig till ca -16 till -17 grader utan stöd i mitt stora hus.Har enbart lågenergilampor och en mindre tv-apparat som kan ge tillskott förutom hushållsapparater som tvätt och diskmaskin samt spis.Har en 120" filmduk och projektor, men den går bara 2-3 gånger per vecka vid filmtittning. Den anläggningen är väl på ca 1,5 kw inkl ljudanläggningen.Med braskaminen + tokavfrostande pumpar klarar jag mig ner till ca -33 grader, men sedan får jag slå igång ett par element i rummen längst bort.Jag är riktigt nöjd med mina pumpar.Definera "klarar mig", vilken innetemp har du ?Hej!Jag har ca 23 till 23,5 grader längst bort i rummen där pumparna är ( båda rummen ca 55 resp 60 kvm helt öppen yta) och ca 21-21,5 grader i rummen längst ifrån pumparna.
Men auto fungerar ju ug som att ha den på 5:an. Om den inte vill blåsa så blåser den inte. Jag vill inte själv reglera effektuttaget, det vill jag att pumpen själv ska fixa. Men ibland är det minusgrader ute och den bara fisblåser samtidigt som den drar 400W, då blir det INTE varmt, knappt ens runt pumpen... Drar man då upp tempen ett par grader kommer den igång, men det blir för varmt om man låter den gå på den nya tempen, om man då sänker så fortsätter den att blåsa bra men det är ju inte så man vill ha det Kan tillägga att jag rengör den regelbundet så det beror inte på det.
I övrigt är jag nöjd med pumpen, vi har sänkt årsförbrukningen med ca 5-6 kWh.För att få så stor besparing tyder på att det är en av de bättre på marknaden skulle jag tro Var bara tvungen