Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tävling: billigaste varmvattensystemet  (läst 8522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Tävling: billigaste varmvattensystemet
« skrivet: 23 oktober 2007, 23:02:49 »
Hej.

För en 10 Ã¥r sedan sÃ¥ var det rejäl skjuts i detta med solvärmt varmvatten, man utlyste en tävling för att fÃ¥ fram en prisvärd anläggning. Vann gjorde Uponor (under protest frÃ¥n andra deltagare). Uponor lade sedan ner hela projektet p g a bristande lönsamhet.  fiR:

Hur gör man ett riktigt billigt, enkelt och bra solvärmesystem för att värma varmvatten idag ?

-Någon som törs börja ?

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2007, 23:07:15 »
Enbart tillverka vv är inte dyrt/svårt, så jag antar att det ska vara en "historia" som kan fungera praktiskt i t.ex ett hus, under större delen/en stor del av året? Du kanske ska speca upp lite mer exakt, vad slutprodukten ska vara för nåt?

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2007, 23:09:47 »
Man kan börja med att åka till Sunstrip i Finspång nästa gång de rear ut absorbtionsplåtar och bygga själv, installera allt själv. Nu har vi börjat, fortsätt nu.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 23:12:15 »
Slutprodukten:

Ett system som klarar minst 60 % av årsbehovet av varmvatten (men gärna mer) i en normal familj med ett varmvattenbehov av 13 kWh/dygn inkl värmeförluster (=4745 kWh/år).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2007, 23:17:36 »
Slutprodukten:

Ett system som klarar minst 60 % av årsbehovet av varmvatten (men gärna mer) i en normal familj med ett varmvattenbehov av 13 kWh/dygn inkl värmeförluster (=4745 kWh/år).

MVH/Gano

Ok.. Ã… det mÃ¥ste vara produkter som alla kan köpa, inte som leifa.k tänker sig, antar jag? AlltsÃ¥ nÃ¥t som alla rent praktiskt enkelt kan beställa Ã¥ plocka ihop hemma? Jag menar, Vi ska väl inte behöva vara svetsare, plÃ¥tslagare, rörmokare, Ã¥ glasmästre Ã¥xÃ¥, eller hur tänker Du  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2007, 06:56:05 »
hej vill ochså va med ;D

ska kittet inehålla allt fångare pumpar styrning tank mm mm



Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2007, 06:59:41 »
Nää de klart, köpta, färdiga prylar ska de va, annars börjar jämförelserna att halta kanske.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2007, 09:34:28 »
Sedan är det lite svårt att få bidrag på ett 100%-igt hemma bygge....och då försvinner det över 5000 kr direkt.

Undrar om vi ska börja med soltanken ?

Del 1. Acktank/soltank/Beredare.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2007, 11:21:27 »
Sedan är det lite svårt att få bidrag på ett 100%-igt hemma bygge....och då försvinner det över 5000 kr direkt.

Undrar om vi ska börja med soltanken ?

Del 1. Acktank/soltank/Beredare.

MVH/Gano

Fan Ã¥xÃ¥  ;D Den blir dyr, eller jag vet ingen som jag är 100%-igt nöjd med  huvuddunk NÃ¥ja min slutprodukt lär inte bli speciellt billig ändÃ¥...

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2007, 11:52:52 »
Hej

500 liter kan vi börja med, eller räcker en 300 liters beredare ? Jag tycker att min 300-liters beredare är i minsta laget, i varje fall för en familj på 4.

En oisolerad 500-liters tank med vanlig solslinga och en lite högre placerad varmvattenslinga är mitt förslag. Elpatron nära toppen. Vad kostar en sådan inkl expansionskärl ? 5-6000 kr ? Man kan ju isolera den själv, bygga in etc. Eller ska man köpa en färdig tank ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2007, 14:17:29 »
Min grundtanke är en tank som är överdimensionerad vad beträffar slingor å anslutningsmöjligheter, då jag räknar med att t.ex solfångar blir effektivare + att den ska vara någorlunda framtidssäkrad.... Å den kan därmed inte bli billig..

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2007, 15:16:14 »
hej

varför inte rinkabyrörs 500 liters tank eller borö 500 liter
sinfixens rör 30st monterade högt på nocken i 75grader
plattis för inväxlinng å en tva för varmvatten....

kostnad ca 15 000 kr för solfångare 30 rör
Tank 5800 kr
plattis med regler utrustning  1500 kr
TVA 5000 kr

kittet går på ca 27-28 000 minus 5000 kr i solbidrag
billigt enkelt å jävligt effektift

ställer lätt upp i ett ekonomi vs funktion/kapacitets race 
mot allt ni hittar på med slingor å tjoller
enda grejen jag skulle vilja ha mer av är rör  60st vore inte dumt

men det kan hända att systemet funkar ändå pga att tvan är så effektiv + att om det är rätt läge på huset kommer bakinladdningen att generer minst 4-5 timmar mer inladdning per dag
men räcker inte krämen till så uppgradera med 30 rör till


annars skulle jag "måsta" ta en sling tank blev det nog en husqarna tank med 2st stående långa slingor
en för varmvatten å en för inväxling ...tviii

typ nått sånt här....fast jag vet inte om det blir billigare med en lång eller ha 2 korta slingor
har som inte riktigt pejl pÃ¥ slingorna iomed jag tror det är stenÃ¥lders mekanik finns bättre  >:D



« Senast ändrad: 24 oktober 2007, 16:20:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2007, 15:37:36 »
Jag bygger mig ett dyrare system, där jag försöker parera för ev förändringar i framtiden. Alltså blir det en tank från: http://www.solarbayer.de/index_de.php?path=speicher_hsk å 800 liter stor. Det går såklart med nån likvärdig tank, men anslutningsmöjligheterna å slingorna ska finnas där. Som solfångare är valet självskrivet, vakuumrör av typen heatpipe. Detta för att dom är billiga i inköp, billiga å lätta att reparera, å att möjlighet till uppgradering finns, då dom håller standardiserade mått. Till det en styrning som klarar att hantera minst två helst tre oberoende system + div in/utgångar för kringutrustning å varvtalsstyrning. Allt för att inte bygga fast mig, så att det blir problem längre fram, å för att hålla allt så enkelt som möjligt att sköta. Billigt? Inte alls. Men heller inte speciellt dyrt, om jag installerar själv, å möjligheten till bidrag forfarande finns kvar. Pris på en höft bör bli: Tank ca 20,000 sek, solfångare ca 20,000 sek, styrning + "allt annat" ca 10000 sek. Alltså i runda slängar 50,000 sek, minus bidrag, som jag inte har nån koll på, vad det kan bli. Jag tror det här kan bli en riktigt bra stomme, i ett system som enkelt å billigt kan uppgraderas längre fram. Så det jag lägger ut i merkostnad nu, det kommer jag att ha igen längre fram...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 24 oktober 2007, 15:40:39 av humlan57 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2007, 16:43:29 »
hej
tjaaa vi har stora skillnader i tänk..jag vill att anlägningen ska va billig å effektiv
för att möjligtvis nån gång tjäna igen grejerna
tar det 50 Ã¥r att spara in solfÃ¥ngar anläggningen  e det billigare att elvärma varmvattnet :D

sen förstår jag inte det du pratar om framtids säker och anslutnings möjligheter ??

mig veterligen går det att koppla in fan å allt i en tank,det brukar inte va speciellt ont om hål
i dom + att säger man till så kan dom göra nått hål extra i tanken då dom tillverkar den

tex en solfångar anläggning går hur bra som hällst att koppla in i ett termometer utag med 1/2
gäng  flödet genom hÃ¥let räcker gott Ã¥ väl till,ger mig den pÃ¥ att du kan koppla in solvärmen pÃ¥ expantions utaget i toppen pÃ¥ tanken Ã¥ dela det hÃ¥let med expantionen
enda du behöver är ett t-rör
min botten anslutning pÃ¥ tanken sitter i avtappnings hÃ¥let  längst ner  drog bara fast ett t-rör Ã¥ tjyvade ut tank vatten till fÃ¥ngaren

kör man sen en toppmonterad shunt så är det ochså ett bra sätt att spara hål på iomed du slipper använda hålen på framsidan tanken
« Senast ändrad: 24 oktober 2007, 16:46:38 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tävling: billigaste varmvattensystemet
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2007, 16:48:24 »
För att inte börja diskutera den optimala tanken igen så föreslår jag en beredare på 300l med toppmonterad elpatron och lågt monterad solslinga. Skulle inte välja en sån själv men för att bara göra vv billigt borde den vara svårslagen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!