0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Tja, vad ska man säga.Med hästlängder den bästa maskinen som SP nånsin testat, räcker det ?Kolla in uteffekten på FD35 vid -15 grader: 4,2 kW TILLÄGG: 14.300 kWh besparing i Luleå. Oerhört imponerande.Och hög COP över hela registret. Den här maskinen kommer att ta SLUT hos handlaren.....MVH/Gano
SP test metod baserar sig på följande:Prestanda med del lastEN 14511 (ersätter EN255)TS 14825LjudmätningEN-ISO 3747Där står allt hur man mäter.Dessa mätmetoder är baserade på Europa standard.På www.sis.se kan man beställa dessa och läsa på.Tyvärr så får man inte kopiera sina egna och lämna ut.Gällande den finska testen så mäter man helt annorlunda mot SP i sverige.Jag håller på att uppdatera mig av denna test metod.Vad jag har hört så är den inte relevant till verkligt driftfall i praktiken.MVHKompressorExperten
För att jämföra COP mellan olika luft/luft VP måste man ta hänsyn till vilken värme effekt maskinen ger vi samma drift punkt.Dvs. så går det inte att jämföra "rakt av" enligt SP mätningar.Deras metod går ut på att få ut max ur maskinen och sen baserar sig alla andra siffror efter detta.Ex. vid +7/100% och +7/50%. Om max är 6kW så trimmar man in mätningen till 3kW vid del last 50% och sen mäter man COPFör att kunna jämföra "rakt av" ska man låsa frekvensen så att du exempelvis får ut exakt 4kW vid +7/100%Om man gör så på alla pumpar, endast då kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.Därav är det endast energibesparingen som är intressant enligt SP modell.Och det är dessutom detta man har nytta av med VP, inte momentan COPTittar man på Japanska JIS standard eller Eurovent där man låser frekvens vid nominell effekt så kan man jämföra COP mellan olika fabrikat.Det gäller att förstå hur testen fungerar innan man kan kommentera resultat. MVHKompressorExperten