0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så närmar sig vintern. Idag är det ett par plusgrader ute och NORDIC AIR-pumpen är helt igenisad. Detta tillsammans med ljudnivån och problem med tickande reläer har fått mig att gå i taket. Nu ska skiten ut och en ny pump ska införskaffas OMGÅENDE.Har kikat åt PANASONIC, verkar vara bra maskiner. Vad ska man köpa? Använder pumpen som primär värmekälla och vill ha en riktigt effektiv pump med låg ljudnivå och den ska bara gå och gå, vilka pumpar är kända för att inte krångla??Är redo att lägga runt 15000:- exkl. installation.En annan fundering? Jag har ju redan hål i väggen så det är ju bara att skruva upp en ny och elen kopplar jag själv. Har en kompis som köpt en vakuumsug. Är det svårt att installera själv? Lägger hellre ett par tusen till på en bra pump och installerar själv. ELLER?Tips tack.MVH Magnus
kolla runt noga mellan fabrikat och modeller ! skillnaderna är enligt mig rätt stora.jag monterar det mesta från budget on/off till det jag anser är "topp of the line".även etablerade "märkesfabrikanter" har med vissa modeller fått gå under vad jag anser vara min-kvalitet på en produkt som ska ge problemlöst ägande för slutkunden !det är lönande att forska, försök få kontakt med en van och oberoende installatör mvh.ACE
Skit i Panasonic då sitter du i samma båt som idag om ett par år.Å se till så att en "accrediterad" person gör jobbetAtt vara gniden å köpa en billig har du ju redan erfarenheter av, så varför ens tänka tanken.Billigast är sämst, eller man får vad man betalar för kanske stämmer mer.Hade du hittat detta forum innan du inhandlat din ismaskin hade det inte blivit en sådan men den e go å ha när det e fest å de ska till å groggas. Bara gå ut å bryta loss en istapp, sen ner i groggen å vips har man en " NA frozen"
Har en Panasonic HE-12 idag och även en annan pump av ett annat fabrikat. Kan bara säga att skulle jag köpt en pump nu när man provat ha olika pumpar och fått lite erfarenhet så skulle jag förmodligen inte valt en Panasonic...... pumpen är drygt ett år gammal och har redan börjat strula..... den larmar F93 vilket tydligen är något med kompressorn och sen så vingen som styr luften upp och ner har gett upp och faller ner efter ett par timmar. Tycker det verkar vara mkt rappel med Panasonic över lag men det är ju utifrån det jag har erfarit och upplevt.....det finns säkert många som är jättenöjda med sina Panasonicpumpar. Föresten så tycker jag att scrollkompressorn tjuter och skrammlar vilket är lite irriterande.... tacka vet jag rotationskompressor.....//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 21 oktober 2007, 14:21:05Har en Panasonic HE-12 idag och även en annan pump av ett annat fabrikat. Kan bara säga att skulle jag köpt en pump nu när man provat ha olika pumpar och fått lite erfarenhet så skulle jag förmodligen inte valt en Panasonic...... pumpen är drygt ett år gammal och har redan börjat strula..... den larmar F93 vilket tydligen är något med kompressorn och sen så vingen som styr luften upp och ner har gett upp och faller ner efter ett par timmar. Tycker det verkar vara mkt rappel med Panasonic över lag men det är ju utifrån det jag har erfarit och upplevt.....det finns säkert många som är jättenöjda med sina Panasonicpumpar. Föresten så tycker jag att scrollkompressorn tjuter och skrammlar vilket är lite irriterande.... tacka vet jag rotationskompressor.....//KristerOps......men Krister kan det vara så att det inte är nyttigt att köra pumpen under -20??
Om den tjuter och skramlar så borde du nog felanmäla, en scrollkompressor ska inte låta så den ska gå mjukt och fint. Det är just ljudbiten som är en av fördelarna med Scroll, få rörliga delar som ger tyst gång och förhoppningsvis lång hållbarhet.