0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Tack för ditt svar.Du skriver att du spar ca 1500kr/år med temp 16°C och då har du räknat med lågt Cop värde.Om jag ska jämföra mig med dig och skaffar en NE9GKE så kommer jag att spara ca 2000kr/år (1500+500kr) och eventuellt mer om cop värdet är bättre än 2 i snitt.Snitt värdet på COP borde vara bättre eftersom medeltempen alldrig är lägre än -5 i Borlänge.På 6år blir det minst 12000kr och eftersom det är en kvalitetspump så borde den hålla längre.Jag spar inte in pumpen på 6år men jag har väldigt bra möjlighet att få extra värme snabbt med en LVP dom dagar man behöver jobba i garaget.Elfläkt från Clas skulle jag alldrig skaffa, en fläkt som kommer att dra ca 2kw/tim när det är minus ute, då blir det dyrt./Stefan
Hej!Angående livslängden så låter väl 6 år lite lågt på en GKE(eller DKE), men oavsett hur länge den lever så skulle jag tippa att livslängden på en NE(eller EKEB) är minst 50% längre än på en GKE(DKE). Grundar detta på totalkvalitetskänslan och faktisk felutfall på dessa maskiner hittills.