hej
det finns små plattvärme växlare som maxar ca 10kw = 800kr ny i låda
kolla solfångar delen på forumet dom används i solfångare
Detta ser ut att vara precis det jag letar efter. Dock avser jag ju inte använda det till solfångare precis!
För mig handlar det istället om låga tempteraturer, 30-45 grader (beroende på utetemp), på elementvattnet som går igenom växlaren i så fall. På andra sidan växlaren finns glykolkretsen som skall värma luften i ett vattenbatteri på kallvind.
Det som jag är rädd för är att jag inte får upp temperaturen tillräckligt många grader på till-luften. Detta eftersom vattenbatterier oftast är specade på en framledning på hela +55 grader, vilket jag sällan eller aldrig kommer upp i min elementkrets.
ExempeL: HERU 75 med vattenbatteri skall tydligen kunna lämna +35 grader på till-luften vid -10 ute och +20 inne (40l/s), vattenflöde=0,02l/s, framledningstemperatur=55gr
Om jag kan få upp till-luftstempen efter vattenbatteriet till minst +18 grader vid -10 grader ute (som innebär en framledning på ca +35 till +40 grader i mitt värmesystem), då är jag mycket nöjd.
Ovanstående kräver nog att man räknar en del på lösningen särskilt när det är en LV-VP med i kretsen.