0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan jag börjar agumentera emot alla former av EL så få mig att övertygas att man borde instalera nån form av pump.....
Hmm..inte för att vara elak..men ska man agumenter för bergsvärme så kom med nåt konkret jag värmer 220m2 för 3000kr året eldar först när det är under 0grader varje dag.. annars räcker det med varanan till var tredje beror på hur mycket vi duchar(3st)..vill man inte jobba för att ha billigare uppvärminig så är ju värmepump ett bra alternativ....sen ska man inte glömma bort att en vedpanna är oftast billigare en bergsvärmepump att instalera..och man måste givet räkna in kostnaden av instlationen.........och dess för så skulle jag nog betala i så fall några öre mer för fjärvärme om den möjligheten finns,(om man inte vill jobba)....För handen på hjärtat hur vanligt är det inte att elparonen hostar igån neråt 10 minus endån när man har en pump..en fördel till är att varje gång jag eldar så kan jag hälla upp mig ett bad utan att behöva lägga in några vedklammar kostnaden för det badet är med andra ord vad jag betalar för vattnet och 170l ved=17kr då får jag varmt i huset på dom 17kr med
Citat från: Vednisse skrivet 14 oktober 2007, 12:04:23Hmm..inte för att vara elak..men ska man agumenter för bergsvärme så kom med nåt konkret jag värmer 220m2 för 3000kr året eldar först när det är under 0grader varje dag.. annars räcker det med varanan till var tredje beror på hur mycket vi duchar(3st)..vill man inte jobba för att ha billigare uppvärminig så är ju värmepump ett bra alternativ....sen ska man inte glömma bort att en vedpanna är oftast billigare en bergsvärmepump att instalera..och man måste givet räkna in kostnaden av instlationen.........och dess för så skulle jag nog betala i så fall några öre mer för fjärvärme om den möjligheten finns,(om man inte vill jobba)....För handen på hjärtat hur vanligt är det inte att elparonen hostar igån neråt 10 minus endån när man har en pump..en fördel till är att varje gång jag eldar så kan jag hälla upp mig ett bad utan att behöva lägga in några vedklammar kostnaden för det badet är med andra ord vad jag betalar för vattnet och 170l ved=17kr då får jag varmt i huset på dom 17kr medEftersom du värmer 220m2 för 3000kr/år tycker jag inte du skall leta efter något billigare, för det finns nog inte.MVH SIBY
vad jag är ute efter? det är vad folk tycker!!Borde du väl förstå när du duker in på VP-forum... det lär inte bli aktuellt med nån ny uppvärmning för min del köper ved i 3m längder för 100kr m3Grattis! Väldigt få förunnat att ha den möjligheten/dom kontakterna!kapar o klyver ett års bränsle med maskinen på 7hDen maskinen som fixar det är inte speciellt billig, men ett vedpris om 100kr/m3 motiverar ju investeringenom anläggningen är i bra skick så du har nytta av den i många årsen tillkommer stapling och eldning..och mig gör det inget..dom nya vedpannorna är miljöklassade och man är inte f... till att kunna se när man eldar så grannarna vet inte ens om när jag eldar på...sen är allt relativt det finns dåliga vedpannor som bolmar och dålig instaltion så man får elda 3ggr per dag..likså bergsvärme har två bra exemplar båda hushållen bor det 4st elpatronen slår till vid 5+hoss ena familjen hoss den andra har den inte slagit till en tros att det har kryit ner till 20 minus om vintrarnaJag fixar -32º utan TS, kallar än så har det inte varit ännu, men väl lååånga perioder med silvret under -25º