0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Avast är mycket bra men själv använder jag AVG från GrisoftBjörnK
Jag kör Avast.Funkar mycket bra tycker jag.Alldrig mer en Nortorn grej i min dator!Fick köra en Format c: för att bli av med skräpet
Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra. Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus./quote]Fel! Med Avast så går det perfekt att avlusa en redan nerlusad PC, vilket jag själv fått göra hos andra. Du väljer bara att göra en "Bottscanning" startar om PC:n så drar bootscanningen igång å rensar ut ev skit som annars inte kan avlägsnas. Har Du dessutom "Unlocker Assistent" inst, så går de mest besvärliga saker att ta bort. Unlocker Assistent är inget antivirusprogg, men fixar så att alla filer kan tas bort, utan att behöva söka efter vilka processer som behöver stängas ner, eller vilka rättigheter som behöver ändras...Lämk. till ett helt oumbärligt program: http://ccollomb.free.fr/unlocker/ Bootscanning med Avast körs genom att välja: Högerklicka på iconen i aktivitetssfältet---> Starta Avast! Antivirus---> Stoppa Minnestest---> Klicka på knappen för menyerna å välj där: Schemalägg virussökning vid uppstart---> Klicka för "Skanna alla lokala lagringsenheter" å även bock i rutan för "Skanna zip/rarfiler" ha även rutan för "Avancerade möjligheter" å valet "Fråga efter åtgärd" vald. Då kan Du se om det som Avast tolkar som virus, är nåt annat som ev ska vara kvar. Det finns flera val, man förstår när dom dyker upp. ---> klicka på schemalägg---> svara ja för att starta om datorn. PC:n startas om å scannar igenom allt, stannar upp när det hittar nåt, å ber dig att välja åtgärd. När allt är klart så startas all som vanligt... En bootscanning ska alltid göras direkt efter att progget uppdaterats med senaste versioner av program å iAVS i anslutning av installationen. Därefter nån gång ibland, eller när det finns anledning att nåt skit kommet in i PC:n.Vitsen med att bootscanna, är att man inte ger ett virus nån chans att gå igång då bootscanning startar långt före det fått en chans till det, vilket annars kan göra det omöjligt att få bort eländet. Skulle Avast ändå hävda att det inte fixar att ta bort det som hittas, så skriv ner vad det heter exakt med all info som finns. Ta sen bort filerna med "Unlocker Assisant" genom att högerklicka på filen å välja åtgärd i menyn.Nedan på engelska, ifall Ni inte har den svenska versionen.---------------------------------------------------Scheduling the Boot Time ScanClick on the Menu button. Choose Schedule Boot Time Scan. Doing so displays a dialog allowing you to schedule virus scanning.Check Archives, if you want scan all the archives. Specify whether all the disks or just a specific folder should be scanned. Select Advanced options for scheduling details.Select how to automatically process infected files. Choose how to automatically process infected system files. Click the Schedule button to confirm the settings. --------------------------------------------------mvh humlan.
Håller med Hanson. Formatera om samtidigt så att du verkligen blir av med Norton. Din dator kommer att gå dubbelt så fort efteråt. Har testat NOD32 på en dator som jag hade ansvar för och jag gillade det, speciellt eftersom datorn körde med uppringt modem och uppdateringarna är så små. Nu kör jag Avast och det funkar bra också. Tror jag iaf. Har hittils bara fått en varning och det var på ett program som jag kört i flera år. Kanske datorn är helt nerlusad med maskar och virusar utan att jag vet det mvh
Citat från: MangeH skrivet 07 oktober 2007, 15:19:28Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra. Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus./quote]Fel! Med Avast så går det perfekt att avlusa en redan nerlusad PC, vilket jag själv fått göra hos andra. Du väljer bara att göra en "Bottscanning" startar om PC:n så drar bootscanningen igång å rensar ut ev skit som annars inte kan avlägsnas. Fel?Du kan ju börja med att räkna upp de virus du lyckats få bort med avast? Det är ett antivirusprogram så om du inte lyckades ta bort något virus lite då och då så vore det väl konstingt. Men fakta är att det finns bra mycket bättre alternativ när det gäller att rensa en redan nedlusad dator. Och det är inte FEL!Jag talar av egen erfarenhet som jag dessutom delar med kollegor i branchen. Den erfarenheten säger att när det gäller att rensa nedlusade datorer så ligger inte avast särskillt högt upp på listan. Resultatet har inte varit tillfredställande. Men sen kan man ju fråga sig vad man ska ha ett antivirusprogram till. Min åsikt är att det är ett av de första program man bör installera på datorn. Dvs ur förebyggande syfte. Och till det fungerar avast utmärkt.
Avast är bra ur förebyggande syfte. Har man redan fått ett virus är det mindre bra. Sitter man med en nedlusad maskin så har tex F-Secure, Trend och panda gratis online scanners som körs via webläsaren som är riktigt bra på att ta bort virus./quote]Fel! Med Avast så går det perfekt att avlusa en redan nerlusad PC, vilket jag själv fått göra hos andra. Du väljer bara att göra en "Bottscanning" startar om PC:n så drar bootscanningen igång å rensar ut ev skit som annars inte kan avlägsnas.