0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejSå ett starkt infraljud betraktas det som buller ?Jag undrar vad som menas med infraljud i värmepumps-sammanhang, kan du beskriva lite kanske.Tackar på förhandMesser
Citat från: messer skrivet 06 oktober 2007, 02:09:09HejSå ett starkt infraljud betraktas det som buller ?Jag undrar vad som menas med infraljud i värmepumps-sammanhang, kan du beskriva lite kanske.Tackar på förhandMesserJag vet bara vad kunden sa. Har ej hör ljudet själv utan det mätes av stockholm stad.Det var inte i direkt anslutning till VP som ljudet fanns utan det blev inne i hus runt omkring, om jag inte mins fel så var det inte alla hus heller som fick ljudet.När jag kom ditt för att montera ner VP var den redan avstängd.
Mitt intresse härör till att firman tvingades montera ner "störkällan". Eftersom det var frågan om infraljud (under c:a 25hz) undrar jag hur fasen Miljö & Hälsa kan agera i sådant fall, kan jämföra med infraljud när det blåser hårt så att en del skorstenar alstrar resonanser och t.ex tunnelbanan i Sth, där kan man snacka om resonanser som går över 100m. Om det finns en lag som tvingar till detta kan jag ju stänga av E4:an direkt hos oss, då långtradare med containers passerar dagligen och alstrar infraljud duktigt.Så jag tror att någon lag på "infraljud" är bullsh.. Edit: Miljö & Hälsa mäter alltid dBa till mångas förtret, man använder aldrig dBc, vilket då praktiskt omöjliggör mätning av infraljud då dBa-mätningar tar bort allt under 300hz medans dBc mäter hela frekvensbandet.
Citat från: obelix skrivet 03 oktober 2007, 13:49:58pratde ni med åke hjort om ljud problemet med euronomen ? är rätt övertygad om att han skulle ha hjälpt er med ljud problemet , speciellt som så mycket arbete har gjorts för att få den riktigt tyst. euronomen har en hel del tekniska finneser på växlare /förångar sida . har haft en själv funkade bra 10kwh med 407 . kör nu med en airvell 12 funkar kanon men låter lite mer en euronomen fast inte så det stör. Vi var själva aldrig i kontakt med euronom utan fick montera ner E-vp när vi satte in våran VP.Rörfirman som sålt E-vp fick inte röra den. Ljuden mätes upp av stockholmstad.//R
pratde ni med åke hjort om ljud problemet med euronomen ? är rätt övertygad om att han skulle ha hjälpt er med ljud problemet , speciellt som så mycket arbete har gjorts för att få den riktigt tyst. euronomen har en hel del tekniska finneser på växlare /förångar sida . har haft en själv funkade bra 10kwh med 407 . kör nu med en airvell 12 funkar kanon men låter lite mer en euronomen fast inte så det stör.
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 03 oktober 2007, 22:27:31Citat från: obelix skrivet 03 oktober 2007, 13:49:58pratde ni med åke hjort om ljud problemet med euronomen ? är rätt övertygad om att han skulle ha hjälpt er med ljud problemet , speciellt som så mycket arbete har gjorts för att få den riktigt tyst. euronomen har en hel del tekniska finneser på växlare /förångar sida . har haft en själv funkade bra 10kwh med 407 . kör nu med en airvell 12 funkar kanon men låter lite mer en euronomen fast inte så det stör. Vi var själva aldrig i kontakt med euronom utan fick montera ner E-vp när vi satte in våran VP.Rörfirman som sålt E-vp fick inte röra den. Ljuden mätes upp av stockholmstad.//RDu skrev Sth:s stad = myndighetsingripande (och firman som monterat fick inte demontera) så då är det mer än ett grannproblem, kan vi få ett förtydligande på vad det egentligen handlade om.
Mycket intressant då Sth stad själva inte mäter ljud utan har 2-3 ljudlabb som utför mätningarna åt dom, och man har standarden dBa som används vid tvister, vilken gör att infraljud då inte kan mätas, för detta krävs dBc som ännu inte har reglerats. Kunden har alltså mycket stora chanser att förlora om tvisten går till TR, oavsett hur mycket dokumentation han uppvisar, och skulle han vinna i TR kommer målet att valsa hela vägen till Svea HR, då det annars blir ett prejudikat som då medför att all störande trafik/flyg/fläktar m.m då kommer att utnyttja detta ärende och åberopas i olika störningsfall.Hoppas ni har fått full betalning för ert jobb, för det här kommer förmodligen att bli ett utdraget ärende på c:a 2-3 år.